Nederland werkt hard aan zijn schone toekomst. Meer dan de helft van onze stroom is inmiddels duurzaam. We isoleren, elektrificeren en bouwen windparken op zee. Het kán dus – als we niet op de rem trappen.
Toch gebeurt dat wel. Het kabinet schuift door, luistert naar de lobby van de vervuiler, en zet alleen nog maar miljarden klaar voor nieuwe kerncentrales die te laat komen en te weinig bijdragen. Terwijl we tempo moeten maken met wat wél werkt: isoleren, besparen, zon en wind, opslag en rechtvaardige lastenverdeling.
Daarom zeggen wij: Dóór met Duurzaam. Meer dan 100 wetenschappers en duurzaamheidsorganisaties, waaronder Milieudefensie, Greenpeace, Natuur & Milieu, de Milieufederaties, WISE, Laka, en Borssele tot de Kern, roepen op vaart te maken met de energietransitie.
Laat zien dat Nederland vooruit wil!
Onderteken het manifest via doormetduurzaam.nl
Komende maandag, 8 september, komt demissionair VVD-minister Hermans naar Zeeland. In de middag bezoekt zij de (on)mogelijke locaties voor nieuwe kerncentrales. Aan het eind van de middag komt zij naar de Stenge in Heinkenszand waar zij vragen van de leden van de Borsele Voorwaardengroep en van de Adviesgroep van Terneuzen zal beantwoorden. Verschillende actiegroepen uit de regio willen haar daar ontvangen met een hele hoop mensen en veel lawaai: dus neem naast borden en spandoeken ook pannen, deksels en toeters mee! 

Zaterdag en zondag, 7 en 8 juni, vertrekken bussen vanaf verschillende locaties in de gemeenten Borsele, Terneuzen en Vlissingen voor een rondrit en wandeling door het gebied rond kerncentrale Borssele. Tijdens de excursie wandelen we onder andere langs nieuw werk van de Britse performance kunstenaar Poppy Jackson en de Noorse geluidskunstenaar Canilla. Ook wordt de nieuwe nucleaire sci-fi film van Dani Ploeger vertoond. Op de terugweg ontvangt iedere bezoeker een leuk aandenken aan de reis.
De komende weken staan er informatiebijeenkomsten op stapel op verschillende locaties waar mogelijk kerncentrales gebouwd gaan worden. Veertig jaar geleden, begin september 1985, was de situatie hetzelfde; toen heetten die bijeenkomsten inspraakavonden in het kader van de PKB: de Planologische Kernbeslissing.
Op zaterdag 17 mei organiseren we een landelijke actiedag tegen kernenergie! Door het hele land staan we op drukbezochte plekken zoals marktpleinen, stations of winkelstraten om posters, flyers en stickers uit te delen met één duidelijke boodschap: Kernenergie is keiduur! Er is geen plek, geen belastinggeld en geen tijd over voor nieuwe kerncentrales: kernenergie hoort niet in onze toekomst.

