Gedwongen, want zelf nooit gewild, en veel te laat, maar NRG probeert nu goeie sier te maken met de omschakeling naar laag verrijkt uranium in de HFR, die nu blijkbaar voltooid is. Vervolgens is NRG onzorgvuldig in haar persbericht over de afspraak en vergeet te melden dat door het gebruik van lager verrijkt uranium, de hoeveelheid radioactief materiaal en afval ongeveer verviervoudigt en er ook meer plutonium ontstaat. En, als het aan NRG ligt, gaan ze met de Pallas reactor daar nog zeker vijftig jaar mee door. Uiterst interessant voor terroristen, allemaal. Dus of de wereld er heel veel veiliger door geworden is? In elk geval weinig reden voor borstklopperij. Lees verder
Categorie: Medische isotopen
Argentijns bedrijf wint voor tweede keer aanbesteding Pallas
Het Argentijnse bedrijf INVAP heeft voor de tweede keer de aanbesteding voor ontwerp en bouw van de Pallas kernreactor gewonnen. Het contract daarvoor is gisteren in de Argentijnse Ambassade getekend met een consortium genaamd ICHOS, bestaande uit INVAP en een bijrolletje voor de Nederlandse bedrijven Croonwolter&Dros en Mobilis. Hiermee is de realisatie van Pallas echter nog lang geen voldongen feit: private financiering en nieuwe technieken om medische isotopen te produceren blijven een obstakel voor de komst van de kernreactor. Binnenkort gaat ook de bestemmingsplan procedure met de publicatie van de milieueffectrapportage in de gemeente Schagen van start. Lees verder
Lighthouse: volgende fase productie medische isotopen zonder reactor
Chipmachinefabrikant ASML heeft in het Belgische Nationaal Instituut voor Radio Elementen (IRE) een partner gevonden voor het verder ontwikkelen van LightHouse, een technologie waarmee op een makkelijke manier medische isotopen kunnen worden gemaakt zonder dat er radioactief afval bij vrijkomt. LightHouse was vorig jaar nog uitgeroepen tot (Nederlands) Nationaal Icoon, maar wordt nu dus doorontwikkeld door een Belgische firma. Hiermee lijkt de fase van onderzoek naar de haalbaarheid afgerond en gaat de ontwikkeling een nieuwe fase in. Eerste productie van medische isotopen wordt in 2020 verwacht. Lees verder
N-Holland: geld naar Pallas zonder toetsing voorwaarden
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland heeft op 9 januari besloten dat er 7,5 miljoen euro naar de nieuwe reactor Pallas overgemaakt wordt. Het is het tweede gedeelte van de tweede tranche van een lening. Die tweede tranche werd in eerste instantie (in een geheime beslissing) geweigerd, omdat de provincie onvoldoende voortgang zag in de ontwikkeling van de nieuwe reactor. Maar na ingrijpen van minister Kamp (EZ) ging de provincie in december 2015 alsnog overstag. Echter wel met harde voorwaarden voor verdere financiering. Met dit besluit lijkt het alsof niet eens naar die voorwaarden is gekeken, en het een hamerstuk is geweest. Lees verder
Lighthouse als alternatief voor kernreactor; sneller, goedkoper en schoner
Na het nieuws, eerder vandaag, dat een eventuele Pallas-reactor er niet komt zonder €60-100 miljoen extra rijksbijdrage, brengt Laka opnieuw nieuws over medische isotopen: ASML Lighthouse, de alternatieve productiemethode voor medische isotopen, blijkt eerder beschikbaar dan eerder gepland. De elektronenlaser-technologie, ontwikkeld door ASML in Eindhoven, blijkt ook veel goedkoper dan een kernreactor, wel intrinsiek veilig, produceert blijkbaar géén hoogradioactief afval en komt op korte termijn beschikbaar. Lees verder
EZ: Honderden miljoenen extra voor kernenergiesector
Uit stukken uit het archief van de kabinetsformatie blijkt dat het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat er rekening mee houdt dat de kernenergiesector honderden miljoenen extra overheidsgeld nodig heeft. Er moet onder andere nog veel geld naar NRG in het Noord-Hollandse Petten. Zo heeft Petten naar verwachting €100 miljoen extra nodig voor de afvoer van haar kernafval. Ook verwacht het ministerie, ondanks toezeggingen dat de onderzoeksreactor privaat wordt gefinancierd, dat er minstens €60-€100 miljoen publiek geld naar NRG’s Pallas reactor zal gaan. Verder ziet EZ gebeuren dat het Rijk voor zo'n €200 miljoen het schip in gaat met de ontmanteling van kerncentrale Dodewaard. Laka diepte de bedragen op uit stukken in het formatiearchief. Lees verder
Nieuw gebouw Covra voor verarmd uranium
Dat het nieuwe gebouw voor de opslag van verarmd uranium (VOG-2) bij de Covra is geopend, kan niemand ontgaan zijn. Het gebouw is uitsluitend voor het afval van de uraniumverrijkingsfabriek in Almelo en zal over ongeveer 15-20 jaar al vol zijn. Hoewel Urenco nooit eigendom van het uranium is dat het verrijkt, is in verrijkingscontracten wel opgenomen dat het afval –verarmd uranium- eigendom van Urenco wordt. En in het geval van Urenco Almelo dus in Nederland opgeslagen moet worden. Lees verder
IAEA: Binnenkort medische isotopen met cyclotrons
Het Internationaal Atoomenergieagentshap IAEA is vol vertrouwen in de mogelijkheden om Technetium-99 te produceren met cyclotrons. Volgens een nieuw rapport staan in verschillende landen klinische tests op het punt van beginnen, dwz. de laatste fase voor commerciële productie. “Several Member States”, schrijft het IAEA, “are moving towards clinical trials and it is anticipated that cyclotron produced 99mTc will be used in clinical applications within the next few years.” Verder is aangetoond dat meer dan 90 procent van het target-materiaal hergebruikt kan worden, bij reactoren is dat maar enkele procenten. Een ‘must read’ voor de werkgroep die voor het Kabinet gaat kijken naar alternatieven voor de Pallasreactor. Lees verder
Subsidie, subsidie en doorsukkelen of stoppen?
Zoals bekend, staat de Nederlandse nucleaire sector er niet al te rooskleurig voor. Daarom heeft het Kabinet onderzocht welke nucleaire kennisinfrastructuur nog van belang is voor medische toepassingen en of men nog wat kan doen aan de kosten van het historisch kernafval in Petten. Het gisteren verschenen eindrapport van de 'hoogambtelijke werkgroep nucleair landschap’ beschrijft drie verschillende beleidsscenario's voor de Nederlandse nucleaire industrie: intensiveren, continueren of afbouwen. In de begeleidende brief geven de ministers van EZ, I&M, VWS en Financiën aan het principe “de vervuiler betaalt” strikter te gaan toepassen. Ook kondigen de ministers een vervolgstudie aan naar de productie van medische isotopen zonder kernreactor. Lees verder
Cijfers ECN: Pallas overbodig, HFR kan dicht
Omdat er medio 2017 overcapaciteit is voor de productie van medische isotopen kan de Hoge Flux Reactor in Petten op korte termijn dicht. De Pallasreactor, de geplande vervanger van de HFR, lijkt daarmee overbodig. Het Ministerie van Economische kreeg hierover in mei 2016 cijfers onder ogen. Toch besloot minister Kamp ECN in oktober €40 miljoen extra subsidie te geven, omdat daarmee ECN op korte termijn door zou gaan met de afvoer van historisch radioactief afval. Dit blijkt uit de assessment van de meerjarenverkenning (MJV) van ECN door consultants van Strategy&. Ondanks een lening van €82 miljoen in 2014 voorzag ECN in mei 2016 namelijk opnieuw een verlies van €83 miljoen. ECN vroeg EZ daarom om de verantwoordelijkheid van het historisch afval helemaal over te nemen. Dit voorjaar moet Minister Kamp besluiten over de toekomst van NRG, de nucleaire poot van ECN. Sluiten in 2022 lijkt de verstandigste optie. Lees verder