„Een nieuwe kernreactor hoeft niet in Petten te komen", betoogde Tweede Kamerlid D. Samsom (PvdA) tijdens een bijeenkomst in dorpshuis De Uijtkijk in Sint Maartensbrug. Petten moet veel meer activiteiten ontplooien op gebied van nieuwe technologieën zoals voor de offshore, wind- en zonne-energie. Samsom verklaarde zich alleen voorstander van nucleaire productie van medische isotopen en zeker niet van het gebruik van de reactor voor nucleair onderzoek. ,,Maar dat [de productie van medische isotopen] kan met een reactor met een vermogen van vijf megawatt. En de nieuwe moet 22 worden. Weliswaar de helft minder dan de huidige, maar nog veel te veel. Wat moet je dan nog met zo'n reactortje in de duinen bij Petten? Die kan je net zo goed in de buurt van Parijs bouwen, bij een wereldstad vlakbij een vliegveld. Bij mij staat het belang van NRG niet bovenaan, wel die van de burgers en de regio."
De bijeenkomst in Sint Maartensbrug werd georganiseerd door een groep verontruste inwoners, die vraagtekens plaatsen bij de vervanging van de huidige kernreactor door een nieuwe.
Categorie: Pallas-kernreactor
ECN start voorbereiding voor nieuwe reactor
Het Energie Centrum Nederland (ECN) begint met de voorbereidingen voor de bouw van een opvolger van de Hoge Flux Reactor (HFR). De HFR zal ongeveer in 2015 sluiten. De nieuwe reactor (voor medische toepassingen en nucleair onderzoek) zal volgens VROM in elk geval het gehele vergunningstraject moeten doorlopen, inclusief de wenselijkheid van de installatie.
Opvolger van HFR in 2015?
De NRG verwacht dat er in 2015 een vervangende reactor voor de Hogefluxreactor in Petten zal moeten zijn. De HFR ging in 1961 in bedrijf en kreeg in 1984 een nieuw reactorvat. De nieuwe onderzoeksreactor moet een belangrijke taak krijgen in nucleair onderzoek en in de productie van isotopen. Sinds vorig jaar is de NRG bezig met het ontwikkelen van een nieuwe onderzoeksreactor van, naar verwachting, 25 á 30 MWth in plaats van de huidige 45MWth. Kosten worden nu geraamd op ongeveer 200 tot 250 miljoen euro. De NRG is exploitant van de HFR, eigenaar is de Europese Commissie.
Maandag 17 maart: informatieavond over de kernreactor Petten in Alkmaar
Het burgerforum Petten Nú Clear nodigt u uit voor een informatieavond op 17 maart te Alkmaar over de gevaren van de Hoge Flux Reactor in Petten. De avond wordt in eerste instantie gehouden voor gemeenteraadsleden, wethouders en burgemeesters uit Noord – Holland, maar is ook bedoeld voor andere mensen die interesse hebben.
Inleidingen zullen door vertegenwoordigers van de volgende organisaties gehouden:
Stichting Laka, Greenpeace Nederland, Meldpunt Nucleaire Veiligheid, Petten Nú Clear, en door Frits Veerman. Na de inleidingen is er ruime gelegenheid om vragen te stellen. Lees verder
Advies om nieuwe HFR na sluiting Petten
Een ambtelijke onderzoekscommissie heeft aan staatssecretaris Van Geel van Milieu geadviseerd om een nieuwe hoge flux reactor te bouwen als de HFR in Petten gesloten wordt. Volgens het rapport van de commissie kan de productie van medische isotopen wel voor korte uur overgenomen worden door andere reactoren (in België, Canada en Zuid-Afrika), maar zullen bij langdurige sluiting problemen ontstaan door de afhankelijkheid van transport van andere continenten waardoor de positie van patiënten 'kwetsbaar'; wordt.
Lees de brief aan Tweede Kamer van de Commissie of het hele rapport (pdf, 88kb)
Twijfels over noodzaak van kernreactor
Belgische wetenschappers zetten hun vraagtekens bij de noodzaak voor de bouw van een nieuwe kernreactor in Petten. De Belgen zijn zo ver met hun onderzoek naar zogenoemde cyclotrons dat een nieuwe reactor voor het maken van nucleaire medicijnen overbodig zou zijn. De bedrijfsleiding in Petten houdt vast aan het idee voor nieuwbouw. (NHD)
Plan om nieuwe kernreactor te bouwen in Petten
De Nuclear Research & Consultancy Group (NRG) wil dat er in Petten een nieuwe kernreactor wordt gebouwd. De huidige, zogenoemde hogefluxreactor, recentelijk veel in het nieuws vanwege veiligheidskwesties, is over tien jaar aan vervanging toe. Volgens NRG-directeur Ten Wolde is er in de duinen bij Petten genoeg plek voor een nieuwe reactor. Maar voor staatssecretaris Van Geel van milieu is het geen uitgemaakte zaak dat er nieuwbouw gepleegd wordt in Petten. (NHD)
Van Geel wil alternatief voor kernreactor Petten
Om in de behoefte aan medische isotopen te voorzien moet in Europa worden gekeken naar een alternatief voor de kerncentrale van Petten. Van Geel vindt het onverstandig dat Europa voor de beschikbaarheid van medische isotopen, die onder meer een rol spelen bij de bestrijding van kanker, alleen afhankelijk is van Petten of van centrales in Canada en Zuid-Afrika. (NHD)