Categorie: COVRA

de Centrale Opslag Voor Radioactief Afval, te Nieuwdorp, Zeeland.

Subcategorie van Radioactief afval

Opening HABOG

De koningin opent hoogstpersoonlijk het gebouw voor hoog radioactief afval (HABOG) bij de COVRA in Borssele. Veel maatschappelijke groepen nemen aanstoot aan het feit dat de koningin zich leent voor deze opening van een omstreden faciliteit. Zo plaatsen de Zeeuwse Milieu Federatie en Greenpeace advertenties en roept WISE de koningen in een open brief op niet te gaan. Demonstranten protesteren bij de ingang met spandoeken en rollenspel. De HABOG is omstreden omdat het gepresenteerd wordt als een oplossing voor het hoog radioactief afval. Voor een beperkte periode (ongeveer 100 jaar) zal het afval hier in opgeslagen worden. Wat er vervolgens de duizenden jaren daarna mee moet gebeuren is nog steeds, na 40 jaar internationaal onderzoek, onduidelijk. De HABOG is buitendijks gebouwd en met de stijging van de zeespiegel is dat geen vertrouwenwekkende locatie.

30 september zal koningin HABOG openen. Eerste transport in november

Op 30 september wordt het gebouw voor de opslag van hoogradioactief afval (het zogeheten HABOG) op het terrein van de COVRA in Vlissingen-Oost (Borssele) geopend. De HABOG is gebouwd voor het kernsplijtingsafval wat terug komt uit de opwerkingsfabrieken in Sellafield en La Hague.  De bouw van de HABOG begin in 1999 en heeft ongeveer 120 miljoen Euro gekost. Wat er na de 100 jaar opslag in Borssele met het afval moet gebeuren is onduidelijk. Het COVRA terrein ligt buitendijks, hetgeen in verband met de stijging van de zeespiegel, een van de belangrijke kritiekpunten is.
Het eerste transport uit La Hague wordt in november verwacht.

COVRA over opslag radioactief afval uit overzeese gebieden

De COVRA heeft in het beleidsdocument 'Goed geregeld" een voornemen gelanceerd om afval uit Suriname, Antillen en Indonesië op te slaan (zie ook 18 juni). In een bijbehorend schrijven stelt de COVRA dat zij 'nog geen enkel contact gehad heeft met Suriname of de Antillen" en ook dat ze nog geen beeld heeft van de hoeveelheid radioactief afval. Ze beseffen dat de materie in Nederland gevoelig zal liggen, maar omdat ze geen enkele negatieve reactie heeft gehad op het beleidsvoornemen (ook geen positieve, dus geen enkele reactie, moeten ze toegegeven) gaan ze door met het onderzoeken van de mogelijkheid om 'hulp te bieden'.

COVRA wil ook opslag radioactief afval uit Indonesië, Suriname en Antillen.

De directeur van de COVRA (de organisatie belast met de inzameling en opslag van radioactief afval) heeft een voorstel gedaan Suriname, de Nederlandse Antillen en evt. ook Indonesië te helpen met de opslag van kernafval. Nederland is dat min of meer 'moreel verplicht', volgens directeur Codée. Wat de COVRA bedoelt met 'helpen' is nog onduidelijk. (Wordt vervolgd)

Laatste transport Dodewaard-Sellafield

Onder grote belangstelling van de pers is het laatste transport met brandstof uit de kerncentrale in Dodewaard vertrokken naar de haven van Vlissingen. Vandaar is het per boot vertrokken naar het Britse Sellafield. De kerncentrale in Dodewaard is in 1997 definitief stilgelegd en na 23 transporten vanaf begin 2000 is nu alle brandstof uit de centrale vervoerd. In Sellafield zal de splijtstof opgewerkt worden in de THORP-fabriek. Daarna zal het (deels) hoogradioactief afval terugkomen en voor een periode van 100 jaar opgeslagen worden bij de COVRA in Borssele. Wat er daarna mee moet gebeuren is nog niet bekend, wel zal het voor duizenden jaren veilig opgeborgen moeten worden.
Bijgebouwen van de kerncentrale zullen afgebroken worden, het reactorgebouw zal dan nog 40 jaar blijven staan en dan pas afgebroken worden.

Staat koopt alle aandelen COVRA

De Staat der Nederlanden is 100% aandeelhouder geworden in de Centrale Organisatie voor Radioactief Afval N.V. (COVRA). Op 15 april is de overeenkomst getekend met de drie voormalige aandeelhouders; de EPZ (eigenaar van de kernenergiecentrale Borssele), met de GKN (eigenaar van de gesloten kernenergiecentrale Dodewaard), en met het Energieonderzoek Centrum Nederland. Met de overdracht kopen EPZ voor Euro 45 miljoen en GKN voor Euro 11 miljoen alle kosten af die moeten worden gemaakt voor de opslag van hun hoog radioactief afval nu en in de toekomst. ECN zal de verplichtingen op jaarbasis voldoen. Men verwacht dat de afkoopsom de exploitatie van het gebouw voor de opslag van hoog radioactief afval dekt. Het risico is nu echter voor de staat en niet meer voor de producent van het afval.

HABOG dit jaar klaar

Uit een artikel in de Zeeuwse Provinciaalse Courant blijkt dat de opslag faciliteit bij de COVRA in Borssele voor hoog-radioactief afval in de tweede helft van dit jaar in bedrijf genomen wordt. Eerst wordt er geoefend met in-actief afval en (eind?) volgend jaar zal het eerste afval terug komen van de opwerkingsfabrieken in Engeland en Franlrijk. Een van de belangrijkste argumenten tegen de opslag is dat het buitendijks gebouwd is.