Begin dit jaar zijn er 1649 reacties ontvangen over het ontwerp-Nationaal Programma Radioactief Afval (NPRA). Dat zijn er zoveel dat de reactienota die in augustus verwacht werd vertraging heeft opgelopen. Dit deelde de directeur Participatie van het ministerie van IenW, afgelopen donderdag (28 augustus) mee: er is “meer tijd nodig om deze zorgvuldig te verwerken en beantwoorden”. Naar aanleiding van het kritische advies van de Commissie mer over het milieueffectrapport komt er “aanvullend onderzoek”, dat onderzoek zal een “beter onderbouwd beeld moeten geven van de milieu- en veiligheidsaspecten van het huidige beleid.“ In Noord-Nederland werd verbaasd en verontrust gereageerd omdat mogelijke locatie-keuze (in zoutkoepels) geen onderdeel van de procedure blijkt te zijn. Lees verder
Categorie: Zoutkoepels
Waterstof en de opslag in zoutkoepels
Vanaf volgend jaar, 2026, zal het ministerie van Klimaat en Groene Groei (KGG) plannen uitwerken voor de opslag van waterstof in zoutkoepels in het noorden van het land. Om te onderzoeken of die plannen realiseerbaar zijn, zijn ook proefboringen in zoutkoepels nodig: die “dienen uiterlijk in 2031 plaats te vinden.” Maar wat is dan de relatie met de voorgenomen proefboringen (vanaf 2035) om te kijken of de zoutkoepels geschikt zijn voor de opslag van kernafval? Een voornemen dat in de jaren '70 leidde tot een golf van protest en uiteindelijk het afblazen van die plannen. Desgevraagd liet de woordvoerder van het ministerie van Klimaat en Groene Groei weten dat resultaten van proefboringen voor de opslag van waterstof ook gebruikt worden voor de opslag van kernafval. Want: “Kennis die opgedaan wordt bij een proefboring voor waterstofopslag draagt in algemene zin wel bij aan het begrip van de diepe ondergrond. Mogelijk levert dit ook inzichten op over de (on)mogelijkheid van een potentiële eindberging van radioactief afval.“ Lees hier het rapport van Herman Damveld daarover op Houd Groningen overeind.
‘Groningen Kerngezond’ tegen ondergrondse opslag kernafval
Onrust in Groningen omdat de plannen om kernafval op te slaan in zoutkoepels onder Pieterburen, Onstwedde en Bourtange weer op tafel liggen. De SP organiseerde afgelopen weken goed bezochte bijeenkomsten in Pieterburen en Ontstwedde. Ter plekke werd Groningen kerngezond opgericht: bezorgde bewoners die maatregelen willen treffen om te voorkomen dat dit gaat gebeuren. Kernafval in de grond treft niet alleen de bewoners van de het dorp waar dit in de grond gestopt wordt, maar heel Groningen. Dit is niet het ‘Nij Begun’ waar Groningers op hoopten. Lees verder
“In de mist”: Laka publiceert zienswijze kernafval
Vandaag, op de laatste dag dat dit kan, dient Laka haar zienswijze in op het ontwerp nationale programma radioactief afval. Laka geeft haar zienswijze als titel "in de mist".
Wat deze keer heel bijzonder was dat pas helemaal aan het einde van de inspraakprocedure de 7-jaarlijkse evaluatie van de COVRA werd gepubliceerd en dat COVRA afgelopen vrijdag ook nog pardoes nog met twee safety cases en een nieuwe kostenschatting kwam. En daaruit bleek dan ook nog een keer dat er wèl een aparte audit is gedaan naar de vorige kostenschatting. Nou ja, in de mist dus. Lees verder
COVRA publiceert op de valreep eindbergingsonderzoek in zout en klei
Met nog krap 4 dagen te gaan tot het sluiten van de termijn voor het indienen van zienswijzes op het nieuwe nationale kernafval plan, publiceert COVRA vanmiddag twee uitgebreide studies naar de eindberging van kernafval in kleilagen en in noordelijke in zoutkoepels. Bij elkaar ruim 300 kantjes, dus als je daar iets nog over wil zeggen in je zienswijze, wordt het een lang weekend. Maar misschien is dat ook wel niet nodig is want Covra's onderzoeken lijken er nog steeds van uit te gaan dat een eindberging pas in 2130 klaar hoeft te zijn, terwijl PVV-staatssecretaris Jansen vorig jaar, na een advies van Rathenau, die planning juist losliet. Lees verder
Start Adviestraject Kernenergie zorgt voor onrust in Groningen
In Noord-Nederland worden mensen altijd een beetje onrustig als er weer gepraat wordt over kernenergie en kernafval. Niet zo vreemd, want sinds de jaren '70 zijn de zoutkoepels in Noord-Nederland de meest voor de hand liggende locatie voor de uiteindelijk opslag van al het kernafval. Dat Groningen de ‘beste’ kandidaat is, wordt het liefst niet meer hardop gezegd; ‘pas in 2100 gaan we over locaties praten’, maar iedereen beseft dat nog steeds. Die geschiedenis poets je niet weg door er niet over te praten. Vandaag begint de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur een discussietraject over kernenergie en nieuwe kerncentrales (op verzoek van ministerie van EZK) en publiceert de website ‘houd Groningen overeind’ een kritische reactie op de opzet van het traject. Er is ook een voorbeeld-inspraakreactie.
40 jaar geleden: demonstratie Gasselte; opslag zoutkoepels nog steeds actueel
Zondag 2 juni is het 40 jaar geleden dat in het Drentse Gasselte massaal werd geprotesteerd tegen de opslag van kernafval in ondergrondse zoutkoepels. De opslagplannen werden toen uitgesteld, maar nooit afgesteld. Wil van Bleisem heeft samen met Herman Damveld onlangs een film gemaakt over Gasselte in 1979 en de nog steeds actuele discussie over kernafval en zoutkoepels. Lees verder
Ternaard: opslag radioactief afval? Nee bedankt!
Burgemeester en wethouders van Dongeradeel, één van de genoemde mogelijke locaties voor de eindberging van kernafval, vinden dat de zoutkoepel onder Ternaard niet geschikt is voor de opslag van kernafval of CO₂ en zullen zich daar ook actief tegen verzetten. Dat blijkt uit de antwoorden van het college in een spoeddebat naar aanleiding van een publicatie op de site van de Waddenvereniging. Lees verder
“Maatschappelijk traject onontbeerlijk voor eindberging kernafval”
"Naast onderzoek naar de technische eisen en mogelijkheden van geologische berging in Nederland, is een maatschappelijk traject onontbeerlijk om te komen tot een door de samenleving gedragen keuze voor eindberging." Dat stelt staatssecretaris Van Veldhoven in reactie op een aantal rapporten over allerlei aspecten van eindopslag van kernafval. Maar de conclusie is ook dat het ingewikkeld is om maatschappelijke betrokkenheid te genereren over de eindberging van kernafval die pas over 100 jaar plaats moet vinden. Vorig jaar is Jan Paul van Soest gevraagd om als kwartiermaker een “verkenning uit te voeren naar de samenstelling, inrichting en agenda" van een in te stellen "klankbordgroep eindberging". Hij kwam gisteren met zijn advies. Lees verder
Zoutkoepel Gasselte ongeschikt voor opslag kernafval
De zoutkoepel in het Drentse Gasselte is ongeschikt voor de berging van radioactief afval. Dat is een belangrijke conclusie die Herman Damveld trekt in zijn op 11 juni verschenen boek “Kernafval in zout. Plannen 40 jaar oud”. In dit boek – een uitgave van de stichting Laka -geeft Damveld een overzicht van alle kwesties die zich hebben afgespeeld rond de opslag van kernafval. Volgens recente en nog niet gepubliceerde gegevens van TNO is de zoutkoepel Gasselte relatief klein, smal en spits. Ook heeft deze zoutkoepel een beperkte omvang en is het onbekend hoe diep de koepel ligt; het kan 400, maar ook 800 meter zijn. “Daaruit concludeer ik dat de zoutkoepel Gasselte niet geschikt is voor de aanleg van een opslagmijn voor kernafval. Deze zoutkoepel, die 40 jaar boven aan de lijst van de regering heeft gestaan en daardoor het centrum van acties en demonstraties was, valt af.” Lees verder