Publicatie Laka-bibliotheek:
Nederlands energiebeleid in het kielzog van internationale ontwikkelingen. Dertig Jaar Energiebeleid 1995-2025 (2025)
| Auteur | CENTRE FOR ENERGY POLICY INTERNATIONAL |
![]() |
1-01-0-00-129.pdf |
| Datum | januari 2025 |
| Classificatie | 1.01.0.00/129 (ALGEMEEN) |
| Voorkant |
|
Uit de publicatie:
TEN GELEIDE In het voorwoord van het in 1990 verschenen boek Even Stilstaan bij Vooruitgang, ter ere van het 25-jarige bestaan van het directoraat generaal Energie (DGE), worden zeer toepasselijke en wijze woorden geschreven door Stan Dessens. Deze woorden kunnen ook regelrecht op dit werk over de periode 1995-2025 worden toegepast. “Even terugblikken op ‘hoe was het ook alweer’ en even vooruit kijken naar ‘waar gaan we ongeveer naar toe’. Juist bij energiebeleid speelt de factor tijd een grote rol. Energiebeleid is per definitie zorgen voor morgen, zelfs voor overmorgen. Door de problemen van vandaag zouden we dat wel eens kunnen vergeten. Toch kan energiebeleid niet los worden gezien van de tijdsgeest. Soms dringt zich het beeld op van een varende supertanker, waarbij de actie van de roerganger pas kilometers verder merkbaar wordt. Nu kan het roer niet plotseling en keer op keer worden omgegooid. Het energiebeleid vraagt om een duidelijke koers. Schoksgewijze veranderingen veroorzaakt door politiek en calamiteiten, hebben vaak een jarenlange nasleep. Dat maakt het energiebeleid niet alleen boeiend maar ook kwetsbaar, want achteraf bezien had het altijd beter gekund.” Een tweede terugblik werd in 2003 geschreven door Jacques de Jong, Ed Weeda, Theo Westerwoudt en Aad Correljé, en behandelde het energiebeleid in de periode 1973-2003, waarbij het beleid vanaf de oliecrisis vooral gericht was op diversificatie en vanaf midden-jaren negentig op liberalisatie. Net als tussen het eerste en tweede boek is er ook in dit derde boek een overlap wat betreft de besproken periode. In dit werk pakken we de draad op in 1995, het begin van de liberalisatieperiode en eindigen we met de grote internationale uitdagingen anno nu. Dit boek is geschreven op verzoek van DG Klimaat en Energie, en zoals in een oriënterend gesprek werd gezegd, mag terugkijken ‘best schuren’. Dit gesprek op het ministerie was de inspirerende start van de vele discussies van Aad Correljé, Martien Visser, Bert Roukens, Pieter Boot, Noé van Hulst, Pier Stapersma en Coby van der Linde aan de hand van uitprobeersels, eerste concepten, lijstjes, eerder gepubliceerd werk en reflecties. Van der Linde en Correljé werden vroeg in het proces aangewezenals de uiteindelijke penvoerders. Immers drie van deelnemers, Roukens, Boot en van Hulst, hadden gewerkt bij DGE en het was belangrijk om de nodige afstand te hebben tot de materie en om verantwoordelijkheid te kunnen nemen voor ‘het mag best schuren’. Deze drie waren een enorme bron van inzichten in allerlei keuzes en afwegingen die horen bij het formuleren van beleid.

