Het vandaag verschenen Rapport Wennink maakt duidelijk dat het Nederlandse bedrijfsleven snakt naar snelle oplossingen voor energiezekerheid en betaalbare stroom, niet naar megaprojecten met een doorlooptijd van decennia. Het rapport schetst een investeringsagenda van €126 miljard in vier strategische domeinen, waaronder energie- en klimaattechnologie, en benadrukt dat de grootste knelpunten nu liggen bij netcongestie, hoge elektriciteitsprijzen en trage vergunningprocedures. Het bedrijfsleven zit niet op op grote kerncentrales te wachten. Lees verder
Trefwoord: Thorizon
Gemengde reacties in Dodewaard op onderzoek naar nieuwe kernreactor
De provincie Gelderland onderzoekt of in Dodewaard een kleine kernreactor gebouwd kan worden. De inwoners van het Betuwse dorp zijn verdeeld over het idee dat er weer een kernreactor zou kunnen verschijnen in hun achtertuin. „Een kerncentrale brengt altijd risico’s met zich mee.”
Uit documenten die De Gelderlander heeft ingezien, blijkt dat de provincie met verschillende partijen serieus in gesprek is over een komst van een kleine kernreactor in de regio. De gemeente Neder-Betuwe staat niet onwelwillend tegenover het idee. Lees verder
Noord-Brabant: 4 miljoen euro voor ontwikkeling thorium-SMR
VVD-gedeputeerde Martijn van Gruijthuijsen maakte gisteren bekend dat Noord-Brabant € 4 miljoen betaalt voor de ontwikkeling van wat ooit een gesmolten zout kernreactor zou moeten worden. "Promosa" - een consortium van Thorizon, VDL Groep en DEMCON - gaat werken aan het ontwikkelen en testen van onderdelen voor zo'n kernreactor. Dat moet binnen tweeënhalf jaar resulteren in een prototype en een testfaciliteit in Noord-Brabant – zonder nucleaire component, dat wel.
In 2030 moet dan begonnen worden aan de bouw van een échte Brabantse thorium SMR-kernreactor. De provincie draagt 50% bij aan de totale kosten van 8 miljoen euro in de hoop dat het hoogwaardige bedrijvigheid aan zal trekken. Promosa had begin december een subsidie bij de provincie aangevraagd. De overige financiering komt van de bedrijven zelf.
Thorizon heeft overigens ook nauwe banden met het Franse EDF, dus de vraag is wel of Frankrijk het ook prima vind dat Brabant met de eer zou gaan strijken. Lees verder
PS Zeeland: In 2035 ook een thorium-kernreactor bij Borsele
Het wordt druk rond Borsele. Naast twee nieuwe kerncentrales, moet er in 2035 ook nog een thorium-kernreactor staan. Vanuit “Wind in de Zeilen”, het compensatiepakket voor Zeeland, is namelijk € 1.5 miljoen verstrekt aan het bedrijf Thorizon, dat die kernreactor wil bouwen. De provincie Zeeland heeft nu de vragen beantwoord van PvdA/GL over die bijdrage (‘geen subsidie, maar investering’) aan de start-up. Een eerste throriumreactor, zo zegt de Provincie, “is naar verwachting in 2035 gereed” en “wordt voorzien bij de huidige locatie van EPZ in Borsele”. Terwijl bij kerncentrales bewust beleid is van het ministerie EZK om niet een 'First Of A Kind'-ontwerp te kiezen, wegens – samengevat – risico van vertragingen en kostenoverschrijdingen, is dat hier blijkbaar geen probleem. Maar, tegelijkertijd wel een enorm optimistisch tijdsplanning voor de eerste kernreactor presenteren. Het kan allemaal in een tijd waarin kernenergie door partijen als schaamlap voor slecht klimaatbeleid van diezelfde partijen wordt gepresenteerd. Maar: Om het klimaat te redden moeten we inzetten op besparing en efficiëntie en investeren in de technologie die de minste CO₂ uit stoot tegen de laagste kosten en in de minste tijd realiseerbaar is. En dat is kernenergie niet; kernenergie vertraagt de energie-transitie.
Subsidie voor ontwikkeling gesmoltenzoutreactoren
De Nederlandse kennisinstellingen NRG, TU Delft, DIFFER, en reactorontwikkelaar Thorizon hebben een kennisconsortium opgericht om de ontwikkeling van de gesmoltenzoutreactor (Molten Salt Reactor, MSR) te versnellen. In 2035, zo is nu het streven, zou dan om de technologie te demonstreren een eerste Molten Salt Reactor in bedrijf moeten zijn. De provincie Zeeland laat al weten dat dat heel goed in Zeeland zou kunnen. De aankondiging dat er dan een thorium-reactor staat is nogal optimistisch; het consortium verwacht zelf dat die reactor “gedeeltelijk op thorium zal draaien”. Al die kennisinstellingen worden door Rijk of Europa gesubsidieerd voor thorium onderzoek. Lees verder