Trefwoord: THTR

Eigenaar gesloten Duitse thoriumreactor failliet: deelstaat betaalt de rekening

Afgelopen zomer meldden we dat de rechtbank in Düsseldorf had bepaald dat de eigenaar van de stilgelegde Duitse Thorium Hoge‑Temperatuurreactor (THTR) zelf verantwoordelijk is voor de ontmantelingskosten en deze niet kan afwentelen op de deelstaat. De eigenaar, Hochtemperatur‑Kernkraftwerk GmbH (HKG), lijkt daarop een oplossing te hebben bedacht: in december moest de minister van Wirtschaft, Industrie, Klimaschutz und Energie (WIKE) het deelstaatparlement namelijk meedelen (p. 51) dat HKG faillissement heeft aangevraagd.
De THTR‑300 werd in 1989 stilgelegd en bevindt zich sindsdien in zogeheten “veilige insluiting”, in afwachting van de geplande start van de ontmanteling in 2028. Minister Mona Neubaur geeft aan dat alleen het toezicht op deze veilige insluiting de deelstaat nu al € 200.000 per maand kost.

In Duitsland moeten eigenaren ontmanteling kernreactor zelf betalen

Het plan van de exploitanten van de in 1989(!) stilgelegde hoge-temperatuur reactor in Hamm, om de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen voor een groter deel op te laten draaien voor de ontmantelingskosten gaat niet door. Dat besliste het Oberlandesgericht in Düsseldorf. Eigenaar Hochtemperatur-Kernkraftwerk GmbH (HKG) vond dat Duitsland en de deelstaat honderden miljoenen bij moesten leggen voor de ontmanteling die naar verwachting in 2028 moet beginnen en in 2044 afgerond moet zijn. Het beroep van HKG was in eerste aanleg al verworpen door het Landgericht Düsseldorf. Een beroep bij het Federale Hof van Justitie is niet mogelijk.
De THTR was een experimentele reactor waar de splijtstof zich in 675.000 kogeltjes bevond. De bouw duurde 15 in plaats van de geplande 5 jaar en de kosten liepen op van DM 300 miljoen (150 miljoen Euro) tot uiteindelijk zo’n € 2 miljard. Behalve het einde van een miljarden investering was dit ook het einde van de Duitse thorium-droom. Want het was bedoeld als eerste van de nieuwe generatie kerncentrales op thorium.

Het ‘succesverhaal’ van Duitse kerncentrales

Het opblazen van de koeltoren afgelopen vrijdag van de al dertig jaar geleden stilgelegde kerncentrale Mülheim-Kärlich kreeg veel aandacht. Maar het feit dat de kerncentrale het slechts precies 13 maanden (van 1 augustus 1987 tot 9 september 1988) af en toe had gedaan, werd wat onderbelicht. En het is niet de enige Duitse kerncentrale die slechts heel kort in bedrijf is geweest.
Niet ver van Mülheim-Kärlich ligt Hamm-Üntropp, waar de THTR stond. Die kerncentrale werd in 1983 aan het elektriciteitsnet gekoppeld, haalde in februari 1985 pas haar maximale vermogen en werd 2,5 jaar later, op 1 september 1989 definitief stilgelegd. Behalve het einde van een miljarden investering was dit ook het einde van de Duitse thorium-droom. Want het was bedoeld als eerste van de nieuwe generatie kerncentrales op thorium. Lees verder