Publicatie Laka-bibliotheek:
Versnellingsplan bouw kerncentrales (2022)
| Auteur | VVD, S.Erkens |
![]() |
1-01-1-30-27.pdf |
| Datum | oktober 2022 |
| Classificatie | 1.01.1.30/27 (OPINIE - POLITIEKE PARTIJEN) |
| Voorkant |
Uit de publicatie:
Versnellingsplan bouw kerncentrales De oorlog in Oekraïne benadrukt op pijnlijke wijze het belang van een onafhankelijke energievoorziening. Nederland moet haar afhankelijkheid van Rusland, maar ook van andere onvrije landen, zo snel mogelijk afbouwen. De regering werkt daarom aan een ambitieus afbouwpad om van Russische fossiele grondstoffen af te stappen. Hierbij moet eerst de leveringszekerheid van komende winter worden veiliggesteld. Op de lange termijn vindt de VVD dat de energietransitie moet worden versneld. Nederland is weliswaar al hard op weg. Er wordt in hoog tempo gewerkt aan de bouw van nieuwe windparken op de Noordzee en de installatie van zonnepanelen op onze daken. Op deze manier kunnen we elektriciteit zelf opwekken én verminderen we de uitstoot van CO2. Maar daarnaast moeten we zorgen dat we elektriciteitscentrales hebben die aan kunnen gaan als het onvoldoende waait of als de zon niet schijnt. De VVD is daarom groot voorstander van kernenergie. Kernenergie stoot geen CO2 uit, is een constante en regelbare energiebron en neemt weinig ruimte in beslag. Dankzij kernenergie houden we rekening met ons volle land, diversifiëren we onze energiemix en worden we energie-onafhankelijk. In het coalitieakkoord is afgesproken dat het kabinet de benodigde stappen gaat zetten voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Er resten slechts drie jaar om dit te doen, dus moeten we direct aan de slag. In februari 2022 heeft de VVD daarom een actieplan voor kernenergie gelanceerd. Sindsdien lijkt er niks gebeurd te zijn. Het ministerie in de Kamerbrief alleen processtappen aangekondigd en dit gaat wat de VVD betreft niet snel genoeg. Om die reden publiceert de VVD dit versnellingsplan waarin het actieplan is uitgewerkt tot suggesties voor concrete stappen die het ministerie nú kan zetten. De VVD wil dat alles aan het einde van deze kabinetsperiode is geregeld, zodat er dan daadwerkelijk een schop de grond ingaat.
