Stichting Laka

Publicatie Laka-bibliotheek:
Versnellingsplan bouw kerncentrales (2022)

AuteurVVD, S.Erkens
1-01-1-30-27.pdf
Datumoktober 2022
Classificatie 1.01.1.30/27 (OPINIE - POLITIEKE PARTIJEN)
Voorkant

Uit de publicatie:

Versnellingsplan bouw kerncentrales
De oorlog in Oekraïne benadrukt op pijnlijke wijze het belang van een onafhankelijke
energievoorziening. Nederland moet haar afhankelijkheid van Rusland, maar ook van andere onvrije
landen, zo snel mogelijk afbouwen. De regering werkt daarom aan een ambitieus afbouwpad om van
Russische fossiele grondstoffen af te stappen. Hierbij moet eerst de leveringszekerheid van komende
winter worden veiliggesteld.

Op de lange termijn vindt de VVD dat de energietransitie moet worden versneld. Nederland is
weliswaar al hard op weg. Er wordt in hoog tempo gewerkt aan de bouw van nieuwe windparken op
de Noordzee en de installatie van zonnepanelen op onze daken. Op deze manier kunnen we
elektriciteit zelf opwekken én verminderen we de uitstoot van CO2. Maar daarnaast moeten we
zorgen dat we elektriciteitscentrales hebben die aan kunnen gaan als het onvoldoende waait of als
de zon niet schijnt. De VVD is daarom groot voorstander van kernenergie. Kernenergie stoot geen
CO2 uit, is een constante en regelbare energiebron en neemt weinig ruimte in beslag. Dankzij
kernenergie houden we rekening met ons volle land, diversifiëren we onze energiemix en worden we
energie-onafhankelijk.

In het coalitieakkoord is afgesproken dat het kabinet de benodigde stappen gaat zetten voor de
bouw van twee nieuwe kerncentrales. Er resten slechts drie jaar om dit te doen, dus moeten we
direct aan de slag. In februari 2022 heeft de VVD daarom een actieplan voor kernenergie gelanceerd.
Sindsdien lijkt er niks gebeurd te zijn. Het ministerie in de Kamerbrief alleen processtappen
aangekondigd en dit gaat wat de VVD betreft niet snel genoeg. Om die reden publiceert de VVD dit
versnellingsplan waarin het actieplan is uitgewerkt tot suggesties voor concrete stappen die het
ministerie nú kan zetten. De VVD wil dat alles aan het einde van deze kabinetsperiode is geregeld,
zodat er dan daadwerkelijk een schop de grond ingaat.