Publicatie Laka-bibliotheek:
Opzetnota. Maatschappelijke diskussie over de toepassing van kernenergie voor elektriciteitsopwekking (1979)
| Auteur | Min. EZ, Min. Sociale Zaken, Min. VRO |
| Datum | augustus 1979 |
| Classificatie | 1.01.1.10/43 (OPINIE - BREDE MAATSCHAPPELIJKE DISCUSSIE) |
| Voorkant |
|
Uit de publicatie:
Maatschappelijke discussie over de toepassing van kernenergie voor elektriciteitsopwekking Opzet van de maatschappelijke discussie. In 1974 nam het toenmalige Kabinet het (aan zekere voorwaarden gebonden) principebesluit om te komen tot uitbreiding van het in Nederland aanwezige vermogen aan kerncentrales met 3000 MW. In de sindsdien verstreken jaren is het publieke debat over dit principebesluit onder groeiende belangstelling met toenemende intensiteit gevoerd. Daarbij kwam vanuit de samenleving de wens naar voren tot het organiseren van een maatschappelijke discussie over de verdere toepassing van de kernenergie voor de elektriciteitsopwekking; een wens die van verschillende zijden weerklank vond in de Kamer. Het besluit van het Kabinet om in te stemmen met het voeren van een maatschappelijke discussie werd mede ingegeven door de ervaringen met het Aanvullend Structuurschema Elektriciteitsvoorziening (ASEV), dat alleen betrekking had op de planologische aspecten van kerncentrales. Deel a, beleidsvoornemen, van het ASEV werd in 1977 gepubliceerd en aan de procedure van de planologische kernbeslissing (pkb-procedure) onderworpen. Tijdens deze procedure bleek dat aan een bredere discussie grote behoefte bestond. Daarin zou de wenselijkheid van vergrote toepassing van de kernenergie voor de elektriciteitsopwekking aan de orde moeten komen tegen de achtergrond van de algehele energiesituatie. 1) Tweede Kamer, zitting 1976-1977, 14363, nrs. 1 en 2
Deze publicatie is alleen op papier bij Laka beschikbaar, niet als pdf.
Publicaties zijn te leen of informeer of we een kopie kunnen maken. Soms, als we tijd hebben, lukt dat tegen kostprijs van de kopieën.