Publicatie Laka-bibliotheek:
PSP voorstel voor struktuur van elektriciteitsvoorziening (1984)
| Auteur | PSP |
| Datum | 1984 |
| Classificatie | 1.01.1.30/10 (OPINIE - POLITIEKE PARTIJEN) |
| Voorkant |
|
Uit de publicatie:
PSP VOORSTEL VOOR DE STRUKTUUR VAN DE ELEKTRICITEITSVOORZIENING 1. INLEIDING De struktuur van de elektriciteitsvoorziening staat onder druk. Aan de ene kant heeft de energiebeweging sinds het begin van de anti-kernenergiestrijd kritiek op het ondoordringbare karakter van de "Arnhemse Instellingen" (NV SEP, NV GKN, NV KEMA, VEEN, VDEN) en de halsstarrige voorkeur van deze instellingen voor mens- en milieuvijandige systemen van elektriciteitsopwekking. Aan de andere kant is ook de druk van overheidswege en het bedrijfsleven toegenomen de elektriciteitswereld te reorganiseren, om daarmee de elektriciteitsbedrijven (nog) meer dienstbaar te maken aan de grootverbruikers in Nederland. De PSP bekritiseert de bestaande elektriciteitsstruktuur vooral vanuit de visie van de eerste groep. Hoewel de elektriciteitsproduktiebedrijven overheidsinstellingen zijn, is er weinig te merken van een doorstroming van publieke meerderheidsopinies in hun beleid. Blijkbaar is het in handen van overheden zijn niet voldoende om een maatschappelijk verantwoord, demokratisch tot stand gekomen beleid te verwezenlijken. Dit weten we overigens ook uit de ervaringen met Rijkswaterstaat, NV DSM end. Het elektriciteitsbeleid wordt vooral door de Arnhemse Instellingen gemaakt. Het is een uitermate verstard beleid, gericht op het behoud van het bestaande en het ontwikkelen van technieken voor de toekomst via platgetreden paden. Die starheid beperkt zich niet tot de voorkeur voor grootschalige, milieuonvriendelijke en brandstofverslindende vormen van elektriciteitsopwekking, maar ook tot een laatdunkende opstelling ten opzichte van "leken". De Arnhemse Instellingen zijn een kernenergie- en kolenbolwerk gebleven.Ze slaan het lage-risiko- pad, van warmte-kracht-koppeling (WKK), wind-, water- en zonne-energie slechts schoorvoetend in, daarbij meestal gedwongen door pressiegroepen of wat verstandiger opererende andere onderdelen van het staatsapparaat (Ministerie van VROM, universiteiten en hogescholen, lagere overheden). De noodzaak tot energiebesparing wordt niet echt enthousiast beleden vanwege de voortdurende overkapaciteit, de stimulering van WKK wordt aan anderen overgelaten, de tarievenpolitiek en de terugleveringsvoorwaarden worden door de SEP en haar leden gehanteerd om initiatieven van anderen te bemoeilijken. En de roep om nieuwe kerncentrales wordt sterker…
Deze publicatie is alleen op papier bij Laka beschikbaar, niet als pdf.
Publicaties zijn te leen of informeer of we een kopie kunnen maken. Soms, als we tijd hebben, lukt dat tegen kostprijs van de kopieën.