Afvoer kernafval Petten; uiterlijk 2022 en 170 miljoen

pluggenloodsDe minister van IenM heeft een aantal plannen goedgekeurd van NRG over de afvoer van radioactief afval van het terrein in Petten naar de centrale opslag bij de Covra in Zeeland. “Tot en met 19 januari 2016 kunnen direct belanghebbenden bij de ANVS een gemotiveerd bezwaarschrift indienen tegen het besluit.” De plannen die nu zijn goedgekeurd door de minister betreffen de herziene en geactualiseerde plannen van aanpak Radioactive Waste Management Program (RWMP) en Radioactief Afval Project (RAP). De kosten van het afvoeren van het zgn. 'historisch afval' worden ondertussen geschat op ruim 170 miljoen euro.Het Plan van Aanpak RWMP is gericht op de afvoer van:

  • vaten met radioactief afval waarin splijtstoffen voorkomen;
  • vaten met alfahoudend geclassificeerd afval;
  • radioactief afval dat niet in vaten is opgeslagen in de Waste Storage Facility (WSF);
  • radioactief afval dat aanwezig is binnen de inrichting van NRG, maar buiten de WSF.

Het Plan van aanpak RAP is gericht op de afvoer van:

  • de vaten met radioactief afval aanwezig in de WSF, met uitzondering van de vaten waarin splijtstoffen voorkomen en met uitzondering van de vaten met alfahoudend geclassificeerd afval.

Een paar weken geleden bevestigde de minister (eindelijk) onze vermoedens dat de afvoer van dat afval weer flink vertraagd was. De oorspronkelijke datum van 31-12-2016 was al een keer verlengd tot 31-12-2017, maar nu word de termijn zelfs verlengd tot 2020. Maar in het besluit van de minister is dat ook al weer onzeker: “In het realistische scenario zal het RAP afval naar verwachting uiterlijk op 30 september 2020 van de OLP zijn afgevoerd. In een worst case scenario is dit uiterlijk op 31 december 2022.

Ogenschijnlijk gaat het om minder vaten dan gedacht die afgevoerd moeten worden: 1120 in plaats van 1647. Maar zo staat in het besluit van de minister: “Daarnaast is vastgesteld dat 527 vaten alfahoudend afval kunnen bevatten." En die vallen niet “onder de scope van RAP” maar nu onder het Radioactive Waste Management Program (RWMP). Totaal wel precies 1647 vaten. De kosten zijn, aldus de minister, flink gestegen: “De kosten om de 1120 vaten af te voeren worden door NRG geschat op €62,3 mln. In 2012 waren de kosten om 1647 radioactieve vaten af te voeren begroot op €56,5 mln. Dit komt overeen met een kosten stijging van 62% per vat.

Maar dit zijn lang niet de totale kosten. “Zo geeft NRG aan dat er per ultimo 2014 door NRG en ECN een voorziening is getroffen van €109 miljoen.” Die 109 miljoen is dan wel inclusief “€18,2 miljoen (prijspeil 2012) in verband met de installatie (hotcell) en het verwerken van het afval in de hotcell.” In totaal dus ruim 170 miljoen euro.

Het Rijk heeft overigens in de afgelopen jaren een flink gedeelte van die kosten betaald. Zo blijkt dat het ministerie van EZ tussen 1995 en 2006 39,8 miljoen euro heeft gegeven aan ECN voor het verwijderen van radioactief afval. In 2013 krijgt NRG weer 25 miljoen euro voor specifiek dit doel en dan staat het Rijk ook nog garant voor 34 miljoen bij een buitenlandse verwerker van het radioactief afval. Begin december kwam er nog weer een bijdrage van 2,5 miljoen.

Er zijn nog een aantal voorwaarden die de minister stelt bij het goedkeuren van de plannen: allemaal organisatorische zaken die NRG vóór een bepaalde tijd moet hebben gedaan.

Dit bericht werd geplaatst in , , , en getagged met op door .
Heb je een opmerking of zie je een feitelijke onjuistheid? Laat het ons weten!

Over Stichting Laka

Het documentatie- en onderzoekscentrum kernenergie - Ketelhuisplein 43, Amsterdam - tel: 020-6168294 - mail: info@laka.org - Bsky: @laka.org - FB: facebook.com/stg.laka - Linkedin: company:stichting-laka - Mastodon: @laka@www.laka.org



Gerelateerde berichten:

 

  • 30 januari 2018: Eindberging radioactief afval: twee miljard en meer onderzoek zal volgen

    Het gisteren gepresenteerde onderzoek naar de eindberging van radioactief afval heeft berekend dat een eindberging 2,05 miljard euro gaat kosten. Volgens dat onderzoek is zo'n eindberging overal in Nederland in diepe geologische formaties mogelijk. Acceptatie en maatschappelijke betrokkenheid is nog een probleem. Eindberging is echter pas voorzien in het jaar 2130 en dit was slechts […]


  • 2 november 2020: Radioactief afval, waar laten we het?

    Is radioactief afval, dat honderdduizenden jaren blijft stralen, in Nederland veilig op te bergen in een ondergrondse kleilaag? Van 2011 tot 2019 heeft COVRA laten nagaan of met zo'n ondergrondse eindberging radioactieve straling in het leefmilieu onder de toegestane dosis zou blijven. Hiervoor werden wiskundige modellen gebruikt. Peter Löhnberg, specialist in het ontwikkelen van zulke […]


  • 9 oktober 2020: ANVS: Ziekenhuizen krijgen de rekening voor het kernafval van Borssele

    Toezichthouder ANVS heeft vastgesteld dat ziekenhuizen de rekening krijgen voor de financiële risico's die kernafvalbeheerder COVRA aangaat voor de verwerking en opslag van kernafval van de kerncentrale Borssele en de Hoge Flux Reactor in Petten. Dit is in strijd is met het wettelijke principe van 'de vervuiler betaalt'. De ANVS wilde COVRA daarom een dwangsom […]


  • 21 november 2018: Raad van State: Afvoeren en samenpersen van historisch kernafval uit Petten mag doorgaan

    Vanochtend heeft de Raad van State uitspraak gedaan in het beroep van Stichting Laka tegen de goedkeuring van het plan voor de afvoer van hoogradioactief afval van NRG in Petten. Milieuorganisatie Laka heeft bezwaren tegen het afvoeren naar en samenpersen van het ‘historisch radioactief afval’ in België. Laka vreest dat exploitant NRG en toezichthouder ANVS […]


  • 19 februari 2018: Nog eens €117 miljoen voor afvoer radioactief afval Petten

    Het Rijk stelt voor in 2018 €117 miljoen extra beschikbaar voor het afvoeren van het radioactief afval van het ECN/NRG terrein in Petten. Die €117 miljoen is noodzakelijk voor “het vinden van een duurzame oplossing waarbij het afval veilig door NRG kan worden afgevoerd en waarbij de leveringszekerheid van medische isotopen en de nucleaire veiligheid […]


  • 18 oktober 2017: Nederlands kernafvalbeleid: import kernafval verder onderzoeken

    Net verschenen het rapport van Nederland voor de zesde toetsingsbijeenkomst van het 'Gezamenlijk Verdrag inzake de Veiligheid van het Beheer van Bestraalde Splijtstof en inzake de Veiligheid van het Beheer van Radioactief Afval'. Een 130 pagina’s tellend overzicht van beleid en ontwikkelingen waarin af en toe zaken voor het eerst benoemd worden. Zo staat er […]