In niet mis te verstane bewoording spreekt de CEO van ASML zich uit tegen het beleid om vast te houden aan de Pallas-kernreactor. Volgens Peter Wennink dupeert de Nederlandse overheid de belastingbetaler door Lighthouse, de in 2016 tot Nationaal Icoon uitgeroepen uitvinding van ASML, links te laten liggen. Hij spreekt over een ‘onvoorstelbare lobby’ van de kernindustrie: “We liepen tegen een muur op”. Er wordt volgens hem voor gekozen “de volgende generaties op te zadelen met zwaar radioactief afval. Dat had niet gehoeven." Lees verder
Categorie: Regering en parlement
Kamer: principe ‘vervuiler betaalt’ niet voor radioactief afval
Van de Tweede Kamer mag er best publiek geld naar het opruimen van radioactief afval gaan. De Kamer heeft gisteren namelijk een motie verworpen waarin gevraagd werd er voor te zorgen dat de vervuiler de opruimkosten betaalt. De verantwoordelijke staatssecretaris, Van Veldhoven, had de motie -met merkwaardige argumenten- ook ontraden. Ze stelt onder meer dat anders de volksgezondheid in gevaar kan komen. ‘De vervuiler betaalt’ blijkt bij radioactief afval een holle frase. Lees verder
Covra mag geld van Eindbergingsfonds risicovol beleggen
De centrale organisatie voor radioactief afval in Nederland, de Covra, met het geld uit het Waarborgfonds Eindberging een beleggingsportefeuille opbouwen. Het waarborgfonds moet ervoor zorgen dat in 2120 de eindberging van radioactief afval gefinancierd kan worden. De Covra heeft toestemming gekregen om risicovoller te gaan beleggen. hiermee moet het rendement van de beleggingen hoger wordt, want die blijft ver achter bij de verwachtingen. Omdat de Covra dat fonds uit eigen middelen aan moet vullen, lijdt het bedrijf verlies en is het eigen vermogen verdampt. Lees verder
Kamerleden verdeeld over mogelijke steun aan kerncentrale Borssele
Afgelopen vrijdag, 14 september, was er een Tweede Kamerdelegatie op bezoek bij de kerncentrale in Borssele. De Kamerleden dachten onder ander na over (financiële) steun aan de verliesgevende kerncentrale, maar na afloop waren de verwachtingen daarover verdeeld. De kerncentrale was nog niet in bedrijf, hoewel dat wel aangekondigd was, maar het opstarten werd steeds uitgesteld. Zondagmiddag is de kerncentrale eindelijk weer in bedrijf genomen. Lees verder
Staatssecretaris: sanering tritiumbesmetting gelukt door verhogen normen

Van Veldhoven laat weten dat “de in 2014 gestelde saneringsnorm (100 Bq/L) gebaseerd [was] op de toenmalige verwachting van de effectiviteit van de sanering”. Uitdrukkelijk op advies van NRG zelf dus, die al snel daarna toe moest geven het volledig fout te hebben ingeschat waarna de interventiewaarde met een factor 50 verhoogd werd tot 5000 Bequerel per liter. 18 juni werd door de staatssecretaris het op de nieuwe interventiewaarden gebaseerde nieuwe Plan van aanpak goedgekeurd. Lees verder
OVV: Reactie ANVS en Van Veldhoven teleurstellend
De Onderzoeksraad voor Veiligheid vindt de reacties van de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Van Veldhoven en de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming op de aanbevelingen uit haar rapport ‘Samenwerken aan nucleaire veiligheid’ over de internationale samenwerking bij nucleaire incidenten, teleurstellend; weinig nieuwe inzichten en geen enkele gevoel voor urgentie. Dat blijkt uit de beoordeling van de binnengekomen reacties, die de Raad op zijn website heeft gepubliceerd. Lees verder
Europese Commissie maant Nederland om plannen kernafval
Nederland is door de Europese Commissie op de vingers getikt omdat de concludeert dat Nederland Europese voorschriften en richtlijnen over het beheer van gebruikte splijtstof en radioactief afval niet goed in beleid heeft omgezet. Hoewel het voor de buitenwacht niet helemaal duidelijk wordt waar Nederland tekort schiet, is de Europese reprimande waarschijnlijk een vervolg op de briefwisseling van vorig jaar waarin de Commissie laat weten er niet van overtuigd te zijn dat Nederland met het Nederlandse kernafvalbeleid -100 jaar niets doen- "concrete stappen zet om toekomstige generaties niet onnodig op te zadelen met radioactief afval".
Nederland heeft nu twee maanden om te reageren, zo niet dan stuurt de Commissie haar advies... Lees verder
“Maatschappelijk traject onontbeerlijk voor eindberging kernafval”
"Naast onderzoek naar de technische eisen en mogelijkheden van geologische berging in Nederland, is een maatschappelijk traject onontbeerlijk om te komen tot een door de samenleving gedragen keuze voor eindberging." Dat stelt staatssecretaris Van Veldhoven in reactie op een aantal rapporten over allerlei aspecten van eindopslag van kernafval. Maar de conclusie is ook dat het ingewikkeld is om maatschappelijke betrokkenheid te genereren over de eindberging van kernafval die pas over 100 jaar plaats moet vinden. Vorig jaar is Jan Paul van Soest gevraagd om als kwartiermaker een “verkenning uit te voeren naar de samenstelling, inrichting en agenda" van een in te stellen "klankbordgroep eindberging". Hij kwam gisteren met zijn advies. Lees verder
Pallasreactor: nog geen private financiering; beslissing in 2020
Er zijn nog steeds geen private financiers voor de Pallasreactor, het laatste deel van de lening voor de reactor zal binnenkort uitbetaald moeten worden, maar een definitieve beslissing over het doorgaan van de nieuwe reactor is pas noodzakelijk in 2020. Dit blijkt uit de kabinetsreactie op nieuwe onderzoeken van de Hoogambtelijke werkgroep Nucleair Landschap. Verder blijkt dat het Kabinet met een financiële bijdrage de verdere ontwikkeling van Lighthouse -de door ASML ontwikkelde technologie om de belangrijkste medische isotoop zonder een reactor te produceren- gaat ondersteunen. Dat is nieuw, tot nu toe werd alleen de komst van de Pallasreactor financieel ondersteund. Lees verder
Minister: Belangrijke medische isotopen kunnen zonder kernreactor worden geproduceerd
De business case van de nieuwe Pallas-reactor is voor een groot gedeelte afhankelijk van de productie van Moybdeen-99. Dit medische isotoop kan op termijn inderdaad zonder kernreactor geproduceerd worden. Dit schrijft minister Wiebes op vragen naar aanleiding van het bericht dat de geplande Pallas-kernreactor in Petten niet nodig zal zijn voor 98,8% van de nucleaire geneeskundige behandelingen. Wiebes blijft in zijn antwoorden echter vaag. Hij houdt het er op dat het RIVM verwacht dat het percentage behandelingen waar de Pallas reactor wel onmisbaar voor is, zal groeien. Laka had het percentage van 98,8% afgeleid uit de officiële cijfers van de stichting die de Pallas-kernreactor voorbereidt. Lees verder