Donderdag, 18 juni, is het precies 50 jaar geleden dat minister Lubbers van Economische Zaken, in een brief aan de provinciale besturen van Friesland, Groningen en Drenthe, plannen aankondigde voor proefboringen om het kernafval in Noord-Nederlandse zoutkoepels op te slaan. De plannen voor de bouw van drie nieuwe kerncentrales lagen daaraan ten grondslag. In Noord-Nederland leidde die aankondiging tot veel protest. Na jarenlange discussies besloot de regering de besluitvorming en de proefboringen op de lange baan te schuiven. Onder andere met de ‘truuk’ van een ‘tijdelijke – interim – bovengrondse opslag voor een periode van 50-100 jaar’. En ook de kerncentrales kwamen er niet. Maar op 27 maart 2026 haalde Stientje van Veldhoven (D66), minister van Klimaat en Groene Groei, 185 miljoen euro uit nota bene het Klimaatfonds om dat te besteden aan voorbereidingen voor de opslag van kernafval. Dit hing samen met de plannen voor de bouw van 4 nieuwe kerncentrales. Met het besluit om de beslissing over het waar en hoe van de eindberging van kernafval naar voren te halen (2050 in plaats van 2100) komen ook proefboringen vanaf 2035 weer op de agenda. Lees verder
Categorie: Nieuwe kerncentrales
Duits milieuagentschap: kernenergie te traag en te duur voor klimaatdoelen
Een nieuw uitgebreid onderzoek van het Duitse Umweltbundesamt (UBA) zet grote vraagtekens bij de rol die kernenergie kan spelen in de strijd tegen klimaatverandering. Volgens de studie is kernenergie niet noodzakelijk om de klimaatdoelen van Parijs te halen en zal haar bijdrage richting 2050 beperkt blijven. Hernieuwbare energiebronnen zoals zon en wind zijn volgens de onderzoekers zowel goedkoper, sneller inzetbaar als effectiever. Lees verder
Fake it till you make it: Eneco tekent intentieverklaring voor atoomstroom
Eneco heeft een intentieverklaring ondertekend over een mogelijke toekomstige afname van elektriciteit uit een kleine modulaire kernreactor die door ULC Energy ontwikkeld wordt. Nog heel veel ‘mogelijks’ en ‘misschiens’ in het persbericht. “In de overeenkomst is vastgelegd dat Eneco en ULC Energy op verkennende basis samenwerken om te bepalen of een toekomstige stroomafnameovereenkomst commercieel en operationeel haalbaar is.” Als alles 'meezit' "kan eventuele afname van een deel van de productie mogelijk vanaf 2035 starten," schrijft Eneco.
Lees verder
Kernenergie zit windenergie weer in de weg
“Energieonafhankelijkheid en leveringszekerheid” zijn van groot belang, laat Jo-Annes de Bat, de Zeeuwse staatssecretaris van Klimaat en Groene Groei weten. “Wind op zee is daarvoor onze grootste, duurzame en bewezen bron” aldus de CDA'er. Het afgelopen week door hem gepubliceerde programma VAWOZ (Verbindingen Aanlanding Wind op Zee) onderzoekt hoe en waar de elektriciteit vanuit de nieuwe windenergiegebieden aangesloten moet worden op het hoogspanningsnet. Het VAWOZ concludeert dat als er in Zeeland kerncentrales komen, aanlanding van windenergie in Zeeland niet meer kan. Lees verder
Eneco stelt de verkeerde vragen over kernenergie
Energiebedrijf Eneco publiceerde deze week zijn zesde 'Koersverlegger', met een pleidooi voor het behoud van marktwerking in de energietransitie. De zorg over de toenemende rol van de staat in de energiemarkt is begrijpelijk, en op onderdelen terecht. Maar door kernenergie vooral als een marktordeningsvraagstuk te framen, mist Eneco de kern van de kwestie.
Lees verder
Volgende week: Fietsen tegen kernenergie!
Zondag 19 april om 10 uur starten de Luchtfietsers bij de RWE-kolencentrale in de Eemshaven de fietstocht die een week later, zondag 26 april, om 13 uur moet arriveren in Middelburg. Vanaf het Abdijplein wordt dan met een grotere groep naar de kerncentrale Borssele gefietst, waar om 14.00 uur een manifestatie [poster] begint tegen kernenergie en tevens de herdenking van de ramp in Tsjernobyl die dan precies 40 jaar geleden plaatsvond. Of, beter gezegd: 40 jaar geleden begon, gezien het feit dat uit onderzoek van het onafhankelijk Instituut voor Stralingsveiligheid in Minsk (Wit-Rusland) blijkt, dat 40 jaar na de ramp, 50% van de kinderen in hun lichaam meer cesium-137 hebben dan volgens de stralingsnorm aanvaardbaar is. Het instituut heeft de afgelopen 12 jaar 300.000 kinderen onderzocht). Lees verder
De wereld staat weer in brand en wij stoppen 14 miljard euro in luchtkastelen
Het is april 2026 en Europa beleeft zijn tweede energiecrisis in vier jaar. De oorlog tegen Iran heeft de Straat van Hormuz lamgelegd. Twintig procent van de mondiale olieaanvoer is afgesneden. De Europese gasprijzen zijn verdubbeld. Het Internationaal Energieagentschap spreekt van de grootste leveringsonderbreking ooit op de mondiale oliemarkt.
De les is elke keer dezelfde. Na de Arabische olieboycot van 1973. Na de Russische invasie van Oekraïne in 2022. En nu weer. Wie afhankelijk is van geïmporteerde brandstof, is kwetsbaar. En elke keer belooft de politiek dat het anders wordt. En elke keer kiest ze voor de volgende afhankelijkheid. Dat is precies wat Nederland nu dreigt te gaan doen met kernenergie. Lees verder
40 jaar Tsjernobiel: fietstocht Eemshaven-Borssele
Op 26 april is het 40 jaar geleden dat de reactor van Tsjernobiel ontplofte en een wolk radioactiviteit zich verspreide over heel Europa. De eerste activiteiten voor eind april zijn bekend: Op zondag 26 april komt er een manifestatie bij de kerncentrale in Borssele. Meer nieuws hierover volgt binnenkort, maar al wel bekend zijn de plannen van de Luchtfietsers. De Luchtfietsers is een collectief van fietsende activisten. Luchtfietsen staat voor klimaatrechtvaardigheid, voor idealisme en durven dromen. Voor de weigering om het oneerlijke systeem waarin we leven te accepteren: "in plaats van ons neer te leggen bij de status quo, stappen we op de fiets!" Deze keer om Tsjernobiel te herdenken en te protesteren tegen de nieuwe kerncentrales. Gestart wordt al op zondag 19 april in de Eemshaven en een week lang fietst men dwars door Nederlanden om gaandeweg de beoogde locaties voor nieuwe kerncentrales aan te doen. Op 26 april arriveren de Luchtfietsers in Middelburg en vandaar wordt, met iedereen het laatste stuk naar Borssele gefietst. Lees verder
Statenleden willen strengere voorwaarden kerncentrales: ‘We gaan Zeeland niet te grabbel gooien’
Zeeland gaat toch harde voorwaarden stellen aan de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Zo vindt de provincie dat de twee centrales op industriegronden moeten komen en dus niet in een "ongerept" polderlandschap zoals de Paulinapolder bij Terneuzen.
De voorwaarden die de provincie Zeeland gaat stellen aan de bouw, leidden gisteren tot een kribbige vergadering van Provinciale Staten, meldt Omroep Zeeland.
"Ik zou willen dat we iets minder met de pootjes omhoog gaan liggen", verzuchtte Statenlid Inez Flameling (GroenLinks-PvdA). "De vorige gedeputeerde heeft al gezegd dat we er geen zak tegen konden doen. Maar de geschiedenis staat vol van projecten die niet doorgingen vanwege lokaal verzet. Kijk naar de provincie Groningen: die heeft gezegd dat zij geen kerncentrales wil. Daar komen ze niet."
Opmeer: liever SMR dan zon? Miljoenenclaim en dreiging provinciale interventie
Projectontwikkelaar TPSolar heeft de gemeente Opmeer officieel aansprakelijk gesteld voor een schadebedrag van circa 7,8 miljoen euro. Het gaat om de vertraagde besluitvorming en de uiteindelijke weigering van een vergunning voor een zonnepark nabij Hoogwoud. Volgens de ontwikkelaar is er sprake van onrechtmatige besluiten en geschonden vertrouwen. B&W van gemeente Opmeer kiest voor sprookjes in plaats van bestaande klimaatmaatregelen en wil liever een kleine modulaire kerncentrale (SMR) in plaats van de zonneweide. Eerder deze maand had de gemeente Opmeer van de Stuurgroep Regionale Energiestrategie (RES) te horen gekregen dat ze niet op schema liggen met de RES-doelstellingen: de gemeente krijgt schriftelijk een standje en de provincie laat weten dat "indien nodig - provinciale interventie" kan plaats gaan vinden om te zorgen dat de gemeente de doelstellingen haalt. Zoals eerder gezegd: kernenergie vertraagt de energietransitie.