Eneco heeft een intentieverklaring ondertekend over een mogelijke toekomstige afname van elektriciteit uit een kleine modulaire kernreactor die door ULC Energy ontwikkeld wordt. Nog heel veel ‘mogelijks’ en ‘misschiens’ in het persbericht. “In de overeenkomst is vastgelegd dat Eneco en ULC Energy op verkennende basis samenwerken om te bepalen of een toekomstige stroomafnameovereenkomst commercieel en operationeel haalbaar is.” Als alles 'meezit' "kan eventuele afname van een deel van de productie mogelijk vanaf 2035 starten," schrijft Eneco.
Lees verder
Categorie: Energieleveranciers
Eneco stelt de verkeerde vragen over kernenergie
Energiebedrijf Eneco publiceerde deze week zijn zesde 'Koersverlegger', met een pleidooi voor het behoud van marktwerking in de energietransitie. De zorg over de toenemende rol van de staat in de energiemarkt is begrijpelijk, en op onderdelen terecht. Maar door kernenergie vooral als een marktordeningsvraagstuk te framen, mist Eneco de kern van de kwestie.
Lees verder
Volgende week: Fietsen tegen kernenergie!
Zondag 19 april om 10 uur starten de Luchtfietsers bij de RWE-kolencentrale in de Eemshaven de fietstocht die een week later, zondag 26 april, om 13 uur moet arriveren in Middelburg. Vanaf het Abdijplein wordt dan met een grotere groep naar de kerncentrale Borssele gefietst, waar om 14.00 uur een manifestatie [poster] begint tegen kernenergie en tevens de herdenking van de ramp in Tsjernobyl die dan precies 40 jaar geleden plaatsvond. Of, beter gezegd: 40 jaar geleden begon, gezien het feit dat uit onderzoek van het onafhankelijk Instituut voor Stralingsveiligheid in Minsk (Wit-Rusland) blijkt, dat 40 jaar na de ramp, 50% van de kinderen in hun lichaam meer cesium-137 hebben dan volgens de stralingsnorm aanvaardbaar is. Het instituut heeft de afgelopen 12 jaar 300.000 kinderen onderzocht). Lees verder
Kabinet doet geheim bod om Borssele in 2034 open te kunnen houden
Onder druk van de provincie Zeeland heeft het demissionaire kabinet een bod uitgebracht op de Zeeuwse Energie Houdstermaatschappij (ZEH), die 70 procent van de aandelen van kerncentrale Borssele bezit. Daarmee wil het kabinet Borssele in 2034 proberen te redden van sluiting, een scenario dat Zeeland eerder als reëel bestempelde als de kerncentrale niet zou worden overgenomen. Alhoewel zowel de koper (Kabinet Schoof) als de verkoper (Zeeland + Zeeuwse gemeenten) overheden zijn, is de hoogte van het bod nu nog geheim. Lees verder
De atoomlobby misbruikt de stroomstoring in Spanje
De Groene: Barcelona – Voor de atoomlobby was het een geschenk uit de hemel. De stroomstoring van eind april, de grootste uit de geschiedenis van het Iberisch Schiereiland, vond plaats op een moment dat meer dan zeventig procent van de elektriciteit in Spanje werd opgewekt door zon en wind. Conclusie: het was de schuld van de hernieuwbare energie en de instabiliteit die daaraan eigen is.
Dat was iets te gretig. Natuurlijk klopte het dat de beschikbaarheid van voldoende zon en wind zich minder goed laat voorspellen dan die van de traditionele opwekkingstechnologieën. Maar terwijl het onderzoek naar de oorzaak van de massale stroomuitval nog zeker maanden zal duren – het gaat om miljoenen data in een complex systeem – was het op zijn minst voorbarig om de hernieuwbare energie aan te wijzen als zondebok. Niet helemaal toevallig kwam de luidste kritiek uit de hoek van hen die zich keren tegen sluiting van de Spaanse kerncentrales. Lees verder
Kerncentrale Borssele plotseling uitgevallen
Kerncentrale Borssele is vannacht om half drie plotseling uitgevallen. En waar eerst werd gemeld dat de storing binnen een dag zou worden verholpen, is de melding vanmiddag aangepast naar dat de storing tien dagen gaat duren. Op dit moment is er nog geen publieke verklaring van exploitant EPZ of toezichthouder ANVS over wat er mis is met de Zeeuwse kerncentrale, of het een storing in het nucleaire gedeelte betreft, en of er enig gevaar is. Lees verder
Het failliet van energiecontracten
Met het mooie weer van de afgelopen dagen weer volop in het nieuws: negatieve stroomprijzen. Grote centrales zoals de kerncentrale Borssele zijn te weinig flexibel om op de weersomstandigheden in te spelen, zodat er een groot overschot aan fossiele stroom wordt geproduceerd en stroomverbruikers betaald moeten krijgen in plaats van dat ze betalen voor verbruik. Álle verbruikers? Nee natuurlijk niet. Alleen de industriële jongens en meisjes en de energie-nerds met een dynamisch contract. Want als u en ik de wasmachine aanzetten als de zon uitbundig schijnt en elektriciteit tegen de plinten klotst, betalen wij gewoon het normale tarief. En onze energieleverancier? Die verdient dan dubbel. Lees verder
Rechtbank Amsterdam beoordeelt verzoek om publicatie stroomgaranties
Eind 2023 heeft Laka heeft op grond van de wet hergebruik van overheidsinformatie (who) een verzoek ingediend om de database met garanties voor grijze en groene stroom openbaar te maken. Voor iedere megawattuur stroom die in Nederland wordt verbruikt wordt één garantie afgeboekt. In iedere garantie staat geregistreerd waar, waarmee en wanneer dat megawattuur is opgewekt. De database wordt beheerd door Tennet/Gasunie dochter Verticer - het vroegere CertiQ - wat valt onder het Ministerie van KGG.
Verticer weigerde de database te publiceren, zodat de Amsterdamse rechtbank zich donderdag 6 februari over het verzoek van Laka buigt.
Urenco en kerncentrale Borssele ondermijnen etikettering van stroom
"Alle elektronen zijn gelijk, maar sommige elektronen zijn gelijker dan anderen". Zoiets tenminste moet de gedachte zijn geweest van de directies van PZEM en kerncentrale Borssele bij het sluiten van een stroomcontract met Urenco. Er bestaat namelijk geen fysiek onderscheid tussen stroom uit een zonnepaneel of uit een kerncentrale. Daarom registreren stroomverbruikers, zoals de NS, of Oostenrijk, certificaten om de herkomst van verbruikte stroom aan te tonen. Maar PZEM (tegenwoordig een merk van het Tsjechische EP) meldt nu dat ZEH, de Zeeuwse publieke aandeelhouder van Borssele, een Power Purchase Agreement (PPA) met Urenco heeft gesloten, waarop Urenco concludeert vanaf 2027 te draaien op kernenergie. Lees verder
CBS: Uitstoot broeikasgassen elektriciteitssector flink lager
"De broeikasgasemissies in de elektriciteitssector waren vorig jaar 22 procent lager dan in 2022. Doordat er meer elektriciteit met wind- en zonne-energie is opgewekt, is er minder elektriciteit met kolen en aardgas geproduceerd."
Lees verder