Donderdag, 18 juni, is het precies 50 jaar geleden dat minister Lubbers van Economische Zaken, in een brief aan de provinciale besturen van Friesland, Groningen en Drenthe, plannen aankondigde voor proefboringen om het kernafval in Noord-Nederlandse zoutkoepels op te slaan. De plannen voor de bouw van drie nieuwe kerncentrales lagen daaraan ten grondslag. In Noord-Nederland leidde die aankondiging tot veel protest. Na jarenlange discussies besloot de regering de besluitvorming en de proefboringen op de lange baan te schuiven. Onder andere met de ‘truuk’ van een ‘tijdelijke – interim – bovengrondse opslag voor een periode van 50-100 jaar’. En ook de kerncentrales kwamen er niet. Maar op 27 maart 2026 haalde Stientje van Veldhoven (D66), minister van Klimaat en Groene Groei, 185 miljoen euro uit nota bene het Klimaatfonds om dat te besteden aan voorbereidingen voor de opslag van kernafval. Dit hing samen met de plannen voor de bouw van 4 nieuwe kerncentrales. Met het besluit om de beslissing over het waar en hoe van de eindberging van kernafval naar voren te halen (2050 in plaats van 2100) komen ook proefboringen vanaf 2035 weer op de agenda. Lees verder
Categorie: Groningen
Bezorgdheid bij infoavond over kernafval in Stad: ‘Kan je begrijpen dat ik jou wantrouw?’
In de Puddingfabriek in Groningen Stad kwamen maandagavond zo’n vijftig mensen bijeen voor een informatieavond over de opslag van kernafval. De bijeenkomst werd georganiseerd door Verenigd Front Kerngezond, een organisatie die uitgesproken tegen kernenergie is. Ook ambtenaren van de overheid waren aanwezig om vragen van het publiek te beantwoorden.
Tjeerd Palstra is voorzitter van Verenigd Front Kerngezond: ‘Het doel van zo’n bijeenkomst is om mensen bij te praten, en wat we ook doen is de andere partij laten horen.’ Toch ontbreken voorstanders van kernenergie in de zaal. Ambtenaren beantwoorden vragen van het publiek, maar houden hun mening buiten beschouwing. Lees verder
Meerderheid Groningers wijst kerncentrale af – zelfs voorstanders willen er niet voor betalen
De locatiekeuze voor twee nieuwe kerncentrales komt steeds dichterbij. Nu er steeds meer problemen spelen rondom de locaties in Borssele en Terneuzen, komt Eemshaven mogelijk weer in beeld. WISE en Milieudefensie Groningen hebben daarom een peiling uitgezet onder inwoners van de provincie om erachter te komen hoe de inwoners staan tegenover de mogelijke komst van nieuwe kerncentrales.
De boodschap uit Groningen is helder en op meerdere punten verrassend scherp. Een ruime meerderheid van de Groningers wil géén kerncentrale in de Eemshaven, wil niet extra betalen voor kernstroom en wil al helemaal geen kernafval in de eigen bodem. Zelfs onder mensen die kernenergie op papier een nuttige rol toedichten, ontbreekt de bereidheid om de kosten en risico’s te dragen. Lees verder
‘Groningen Kerngezond’ tegen ondergrondse opslag kernafval
Onrust in Groningen omdat de plannen om kernafval op te slaan in zoutkoepels onder Pieterburen, Onstwedde en Bourtange weer op tafel liggen. De SP organiseerde afgelopen weken goed bezochte bijeenkomsten in Pieterburen en Ontstwedde. Ter plekke werd Groningen kerngezond opgericht: bezorgde bewoners die maatregelen willen treffen om te voorkomen dat dit gaat gebeuren. Kernafval in de grond treft niet alleen de bewoners van de het dorp waar dit in de grond gestopt wordt, maar heel Groningen. Dit is niet het ‘Nij Begun’ waar Groningers op hoopten. Lees verder
COVRA publiceert op de valreep eindbergingsonderzoek in zout en klei
Met nog krap 4 dagen te gaan tot het sluiten van de termijn voor het indienen van zienswijzes op het nieuwe nationale kernafval plan, publiceert COVRA vanmiddag twee uitgebreide studies naar de eindberging van kernafval in kleilagen en in noordelijke in zoutkoepels. Bij elkaar ruim 300 kantjes, dus als je daar iets nog over wil zeggen in je zienswijze, wordt het een lang weekend. Maar misschien is dat ook wel niet nodig is want Covra's onderzoeken lijken er nog steeds van uit te gaan dat een eindberging pas in 2130 klaar hoeft te zijn, terwijl PVV-staatssecretaris Jansen vorig jaar, na een advies van Rathenau, die planning juist losliet. Lees verder
Kabinet: Eemshaven kansrijke locatie kerncentrale (maar 2035 is onrealistisch)
Nieuwe kerncentrales komen definitief niet al in 2035 in bedrijf. Volgens Hermans, VVD minister van Klimaat en Groene Groei is het “niet meer realistisch om de eerste centrale in 2035 operationeel te hebben”. Ze houdt wel de “ambitie overeind om zo snel mogelijk als realistisch de eerste centrale operationeel te hebben.” Ook bevestigt Hermans dat de Eemshaven niet afvalt als mogelijke locatie voor die kerncentrales. Alle locaties worden gelijkwaardig onderzocht. Borssele is in de projectprocedure ook helemaal geen voorkeurslocatie maar gelijkwaardig aan Terneuzen, Maasvlakte en dus ook Eemshaven, aldus de minister. Lees verder
VVD: Groningen toch weer in beeld voor kerncentrales die niemand wil betalen
Op vrijdagmiddag vijf uur stuurde VVD minister van Klimaat en Groene Groei Sophie de ‘Stand van zaken van de nieuw te bouwen kerncentrales’. Deze brief gaat voor een klein deel over de derde en vierde kerncentrales, maar voor het overgrote deel over de eerste twee gedroomde kerncentrales. In de opsomming geeft het het kabinet, tussen de regels door, dat het allemaal niet zo soepel loopt: private financiering is onwaarschijnlijk en er moet, ondanks eerder toezegging dat er geen zou komen, toch weer opnieuw gekeken worden naar de Eemshaven als locatie omdat er bij de locatie Borssele “ruimtelijke uitdagingen” zijn. Lees verder
Oproep vanuit Groningen: Geen kerncentrale in de Eemshaven!
Sinds een tijdje zijn er discussies gaande in de provincie Groningen om in te stemmen met de bouw van een kerncentrale in de Eemshaven in Groningen. Op de rand van aardbevingsgebied en op de rand van de Waddenzee, die op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staat.
Om allerlei redenen vinden wij dat een ontzettend slecht plan, helemaal omdat er nog wekelijks aardbevingen zijn in Groningen.
We willen niet nog een keer een wingewest worden... meer dan 60 jaar wingewest zijn is genoeg.
Geen kerncentrale in de Eemshaven! Lees verder
Shine zet in op kleinere isotopenfabriek in Veendam na staatssteun voor Pallas
Shine wil zich in Veendam eerst gaan richten op de productie van Lutetium-177 en pas daarna op Molybdeen-99. Dat meldt het bedrijf aan het Dagblad van het Noorden naar aanleiding van het bericht dat het de vergunningprocedure heeft stilgelegd. Shine zou eerder éérst een productielijn bouwen voor molybdeen, waarmee medisch diagnostisch onderzoek wordt verricht, en pas daarna de fabriek uitbreiden naar lutetium-177, waarmee bepaalde vormen van kanker kunnen worden behandeld. Deze volgorde wordt nu omgedraaid. De bouw in Veendam zal volgens Shine wel ‘binnen afzienbare tijd’ beginnen. Lees verder
SHINE legt vooroverleg vergunningsaanvraag stil
Uit het vandaag verschenen jaarverslag van de ANVS: In 2023 is op verzoek van de initiatiefnemer het vooroverleg voor de vergunningaanvraag van SHINE voor de bouw van een nucleaire installatie voor de productie van medische isotopen stop gezet.
SHINE was bezig zijn met het voorbereiding voor een fabriek voor medische isotopen in Veendam. Alleen nu het demissionaire kabinet heeft besloten €1,8 miljard in de Pallas-kernreactor te stoppen, kan het zijn dat SHINE die plannen maar de ijskast heeft gezet. Na ASML's SMART Lighthouse-debakel zou dit dan het tweede innovatieve isotopen-initiatief zijn wat door de Nederlandse overheid om zeep is gebracht. KWF, leest u mee?