CDA: Lekker dromen over kernenergie
De dromen van voorstanders van kernenergie worden steeds onrealistischer. Nu heeft Zeeuws gedeputeerde De Bat aan minister Jetten gezegd dat er over 6 jaar 2 kleine kernreactoren in Zeeland kunnen staan: een in Vlissingen-Oost (dicht bij de bestaande) en een aan de andere kant van de Westerschelde, in de kanaalzone bij Terneuzen in Zeeuws Vlaanderen. Terwijl het coalitieakkoord open gebroken moet worden om te bezuinigen (kleine gok? Zorg, sociale zaken, milieu en ontwikkelingsbeleid? O, en openbaar vervoer natuurlijk) wordt er steeds meer ingezet op de duurste optie om elektriciteit op te wekken. Kwestie van prioriteiten zullen we maar zeggen. Alles om het idee in stand te houden dat we verder niets hoeven te doen in antwoord op de klimaatcrisis. Lees verder




Het Belgische kabinet heeft vrijdag een akkoord bereikt over de kernuitstap: de twee minst oude kernreactoren zullen 10 jaar langer open blijven. Ook zal er versneld geïnvesteerd worden in hernieuwbare energie. Tot voor kort leek het er nog op dat alle Belgische kerncentrales eind 2025 zouden sluiten, maar volgens premier De Croo heeft de oorlog in Oekraïne daar anders over beslist. “De oorlog verandert de manier waarop we naar energie kijken". Vijf van de zeven kernreactoren gaan volgens schema dicht, te beginnen volgend jaar. De Franse eigenaar Engie heeft ondertussen laten weten dat openhouden van de Doel-4 en Tihange-3 een hele toer wordt, hetgeen betekent dat er flink in de buidel getast moet worden.
Het kabinet heeft drie nieuwe gebieden voor windparken op zee aangewezen en bevestigt twee al eerder aangewezen gebieden, samen goed voor 10,7 gigawatt (GW) windenergie. Met deze vijf gebieden wordt de totale geplande capaciteit voor energie van wind op zee verdubbeld tot ongeveer 21 gigawatt rond 2030. De gebieden, onderdeel van het Programma Noordzee, liggen ten noorden en noordwesten van het land.
Op 15 april, Goede vrijdag, is in het Duitse Gronau bij de Urenco verrijkingsfabriek de traditionele Paasmars, dit jaar onder het motto: Energiewende und Frieden statt Urananreigerung und Krieg (Energietransitie en vrede in plaats van uraniumverrijking en oorlog). Dit jaar is het een fietstocht vanaf station Gronau die om 13 uur begint. Om 14 uur is de manifestatie bij de hoofdingang van de Urenco-fabriek. Vanuit Nederland gaat een groep daar op de fiets naar toe: Vertrek 12 uur vanaf NS station Enschede.
Donderdag gaat de film I'm So Sorry in premiere in