Russisch uraniumschip betrokken bij sabotage onderzeekabels
Duitse media berichten dat uit onderzoek van Duitse milieuorganisaties blijkt dat de Baltiyskiy-202, een Russische uraniumvrachtschip, in oktober vorig jaar een zeer ongebruikelijke manouvre verrichte in de Oostzee, precies boven een onderzeese stroomkabel tussen Letland en Zweden. Drie maanden later werd juist deze kabel gesaboteerd. In oktober verdreef een mijnenveger van de NAVO de Baltiyskiy-202, die daags daarvoor nog vertrokken was uit Rotterdam.
De Baltiyskiy-202 vervoert, samen met de Mikhail Dudin, regelmatig Russisch uranium tussen Sint Petersburg, Rotterdam en Duinkerken, onder andere naar Framatome en Urenco.
Dit incident lijkt te suggereren dat deze uraniumschepen deel uitmaken van de beruchte Russische 'schaduwvloot'. Het uitblijven van Europese sancties voor Russisch uranium brengt op deze manier wel heel direct de veiligheid van Europa in gevaar.


Ook Limburg is bezig met plannen voor kleine kernreactoren: de
Het wil niet vlotten met kernenergie in Nederland, hoewel vaak gesuggereerd wordt dat een grote meerderheid voor kernenergie is, is blijkbaar niemand bereid stroom uit kerncentrales te kopen. De Atoom Alliantie, Nederlandse enige energieleverancier die alleen maar atoomstroom verkocht, laat op haar website weten dat het bedrijf is gestopt. Te weinig klanten, blijkbaar.



