Categorie: Landen

Subcategorie(ën): Argentinië (4), Armenië (1), Australië (3), België (122), Bosnië-Herzegovina (2), Brazilië (1), Bulgarije (1), Canada (6), China (7), Denemarken (1), Duitsland (102), Egypte (1), Finland (8), Frankrijk (64), India (8), Indonesië (1), Irak (2), Iran (19), Israël (3), Japan (10), Kazachstan (3), Libanon (3), Libië (2), Litouwen (1), Luxemburg (3), Niger (2), Noord-Korea (2), Noorwegen (4), Oekraïne (31), Oezbekistan (1), Oostenrijk (2), Pakistan (10), Polen (2), Rusland (111), Saoedi-Arabië (3), Slovenië (1), Slowakije (3), Spanje (4), Sri Lanka (1), Suriname (3), Taiwan (1), Tsjechië (6), Verenigd Koninkrijk (19), Verenigde Arabische Emiraten (1), Verenigde Staten (45), Wit-Rusland (2), Zuid Korea (2)Zweden (9)Zwitserland (4)

“Kernenergie ‘groen’? De bergen radioactief afval in Niger vertellen een ander verhaal”

Vandaag op FTM: Als het aan de voorstanders ligt, is de wereldwijde opwekking van kernenergie in 2050 verdrievoudigd. Maar het winnen van uraniumerts is ingrijpend voor mens en natuur, vooral op plekken waar die al kwetsbaar zijn. Zoals in het Afrikaanse land Niger. Daar hebben de mijnen vooral veel radioactief afval en een hoog sterftecijfer opgeleverd, terwijl de beloofde rijkdom naar het Westen vloeide.
Uit het artikel:

‘Waar vrijwel zeker uranium uit Niger verwerkt wordt,’ vertelt een medewerker van Laka, ‘is in de uraniumverrijkingsfabriek van Urenco in Almelo. Hoewel hun standaardantwoord is dat ze dat niet weten: ze zijn niet de eigenaar van het uranium, ze leveren alleen een dienst – verrijken – en de klant levert het uranium. Maar ze zouden het wel kunnen weten.’

Een woordvoerder van Urenco ontkent desgevraagd niet, maar schrijft in een uitgebreide mail onder meer dat Urenco ‘due diligence’ uitvoert bij zijn klanten en leveranciers en dat het ‘een sterke focus heeft op governance en ethiek’.

Lees verder

Overwinning voor inheemse bewoners: uraniummijnbouw in Jabiluka niet langer mogelijk

Afgelopen vrijdag is de aanvraag om de controversiële Jabiluka Mineral Lease in Kakadu (Australië) te verlengen afgewezen door de Northern Territory en federale regering. Hiermee is de uraniummijnbouw in de Kakadu regio, die op de Werelderfgoedlijst staat, van de baan - tientallen jaren eerder dan waar de industrie voor pleitte.
De Mirarr, de Traditional Owners die in het gebied leven, worden vertegenwoordigd door de Gundjeihmi Aboriginal Corporation (GAC).
Begin mei was Thalia van den Boogaard, CEO van de GAC, nog bij Laka op bezoek om te vertellen over de inspanningen van Mirarr om Jabiluka te behoeden voor uraniumwinning. Dat is dus nu gelukt.
Lees verder

Russische machines voor splijtstofproductie verbogen in leegstaande meubelzaak

Het Russische nucleaire staatsbedrijf Rosatom, heeft haar productiemachines voor splijtstofelementen, die in het geheim en zonder toestemming werden gebouwd, blijkbaar verborgen in een voormalige meubelwinkel op een industrieterrein in het Duitse Lingen. De antikernenergieorganisatie .ausgestrahlt en de alliantie "AgiEL - Atomkraftgegner*innen im Emsland" ontdekten op 27 juni de schuilplaats. Volgens hun informatie bevinden de geheime nucleaire machines van Poetin zich op anderhalve kilometer van ANF, in Darmer Esch 60, in een hal die wordt gehuurd door Framatome ANF, de exploitant van de brandstofelementenfabriek. De activisten plaatsten daar 's middags een groot bord "Poetins geheime nucleaire machines". Rosatom is een Joint Venture aangegaan met het Franse Framatome om in de fabriek in Lingen splijtstofelementen te vervaardigen. Tegen deze deal zijn ruim 10.000 bezwaren ingediend.
Voor Nederland is nog wel interessant hoe die machines daar zijn gekomen. Gewoon via een Russisch schip via een Nederlandse haven op een Nederlandse doorvoervergunning? Net als het verrijkt uranium? Of op een andere manier?

Roel van Duijn: “Regering Wilders gaat afhankelijkheid van Rusland vergroten”

Ik herinner mij dat ik met Zjenja en haar vriendin Lena aan de wandel was, in het eindeloze bos bij haar datsja en dat Lenitsjka vertelde dat haar man nu in Iran was, waar hij werkte aan de bouw van een Russische atoomcentrale. Het was 2004. ‘O, in Bushehr, vroeg ik, ‘aan de Perzische Golf?’ ‘Ja’, antwoordde zij verrast. ‘Maar dat is toch ongepast’ ging ik verder ’want Iran kan er toch atoombommen van maken door het uranium verder te verrijken? Nog afgezien van het probleem van het radioactief afval?’ ‘Nee, dat is allemaal in orde en hij verdient er goed.’ Zjenja zweeg gedurende het gesprek, maar mij beving een onderhuidse onrust.
De organisatie waarover we toen spraken was Rosatom, het machtige Russische bedrijf voor atoomzaken, dat zelf ook de nucleaire wetten in Rusland kan vaststellen. Nu, twintig jaar later, begrijp ik pas echt hoe Rosatom Poetins belangrijke, met het leger verknoopte instrument is geworden om Ruslands macht in de wereld op te poken, ook in Europa.
Eindelijk heeft Joe Biden nu een importverbod van verrijkt uranium uit Rusland afgekondigd, twee-en-een-half jaar na het begin van de Poetins grote invasie in Oekraïne. Waarom zo laat? Van Russische olie en gas had Amerika zich toch al een maand na 24/2 los gemaakt? Lees verder

Verborgen factuur van nucleaire verlenging duikt op: Electrabel vraagt half miljard euro aan regering

Engie Electrabel vraagt dat België 500 miljoen tot 600 miljoen euro betaalt om kernreactoren Doel 4 en Tihange 3 tien jaar langer open te houden. De energiegroep wil die som als compensatie omdat de levensduurverlenging het eerder geplande ontmantelingsplan verstoort, maar de Belgische regering gaat niet akkoord met het bedrag. Dat schreef De Tijd dinsdag. De Belgische regering gaat niet akkoord.

Persbericht Shine: Vergunningsaanvraag in de zomer


Shine zal, anders dan cocurrent Pallas, niet afhankelijk zijn van verrijking in Rusland

Shine Veendam bericht vandaag dat ze in de zomer alsnog een vergunningsaanvraag gaan indienen om in Veendam een productielocatie voor medische isotopen te mogen bouwen. Dit na eerder bericht van vergunningsverlener ANVS dat het vooroverleg over die vergunning was stilgelegd. Shine lichtte later toe geen diagnostische isotopen meer te zullen produceren, maar alleen nog te werken aan een  installatie voor de levering van therapeutisch Lutetium. Nu meldt Shine dat ze een aanvraag voor de omgevings(=bouw)-vergunning voorbereiden zijn en dat, in afwachting van financiering.
Lees verder

Kamer roept kabinet op uranium-import uit Rusland te beperken


PVV en FvD stemmen tegen uranium-embargo Rusland

Vorige week heeft de de Tweede Kamer een motie van Jesse Klaver aangenomen waarmee het kabinet wordt opgeroepen zich op Europees niveau in te spannen om de import van uranium uit Rusland in te laten perken, en vooruitlopend daarop te onderzoeken hoe de (in)directe import naar Nederland nu al kan worden aangepakt.
De Partij van Geert Wilders en het Forum voor Democratie stemden tegen de motie.

Reblog of Kees van der Leun:

Reblog via Kees van der Leun

17 years - instead of the promised 4.5 years - after start of construction, Flamanville-3 should start generating electricity this year. To be taken offline again in 2026, for replacing its faulty reactor cover.
world-nuclear-news.org/Article

Polen: nieuwe planning: eerste kerncentrale niet in 2032 maar in 2040

Hadden we een paar weken geleden bericht dat de eerste Poolse kerncentrale veel duurder dan gepland gaat worden, en dat ‘vertraging zeker zal optreden’, nu is dat laatste bevestigd door de minister van Industrie Marzena Czarnecka. Ze zei dat het tijdsframe van het vorige kabinet 'wel heel erg optimistisch was' (2033 de eerste, 2 jaar later de 2de kerncentrale in bedrijf) en dat ze nu een ‘realistische’ datum had: 2040.
Even ter vergelijking: Polen is verder met de plannen dan Nederland: ze hebben bv al een bouwer (Westinghouse) en een type (AP1000). Daarentegen is het de eerste kerncentrale ooit in het land (alhoewel niet de eerste poging), maar is het voor Nederland ook ruim een halve eeuw geleden dat er voor het laatst een kerncentrale gebouwd werd.