De ANVS heeft aan NRG in Petten in september een last onder dwangsom opgelegd omdat de kernreactorexploitant bewust een risicovolle situatie in stand liet. NRG moest van de ANVS binnen drie maanden een vloeistofkerende vloer aanleggen bij een dieseltank en als ze dat niet zouden doen, een dwangsom van € 5.000,- per maand betalen. De dwangsom kwam nadat de ANVS herhaaldelijk had gesignaleerd dat NRG niet uit zichzelf maatregelen trof om de gevolgen van een mogelijke diesellekkage in de Pettense duinen te beperken. NRG hield vol dat het klinkerstraatje naast de dieseltank volstond. Volgens ANVS was dit opportunistisch en calculerend, "bewust risiconemend" gedrag.
NRG exploiteert een kernreactor en een aantal andere nucleaire faciliteiten en de de ANVS is daarom het bevoegd gezag. Niet bekend is gemaakt of NRG ondertussen de vloeistofkerende vloer heeft aangelegd of dat de dwangsom is ingevorderd. Lees verder
Categorie: Kernenergiewet
Verzekeraar COVRA vergoedt schade voor kernongevallen niet
De COVRA heeft een nieuwe verzekeraar voor haar vrachtwagens en busjes waarmee radioactief afval wordt opgehaald. De vorige verzekeraar had namelijk de polis opgezegd. Maar voordat u nu denkt: ‘zie je wel, commerciële verzekeraars dekken dus wel schade door radioactiviteit’, Wacht even. “Als WA-motorrijtuigenverzekeraar zal de Vereende niet opdraaien voor schade die is veroorzaakt door het vrijkomen van radioactief materiaal. De dekking omvat alleen de schade die andere voertuigen en mensen lijden door een aanrijding.” En schade door (de gevolgen van) radioactiviteit dan? Lees verder
EPZ: Borssele kan langer in bedrijf, maar moet wel geld bij
Kerncentrale Borssele kan volgens exploitant technisch misschien wel langer openblijven dan 2033, dat moet verder onderzocht, maar dan moet er wel geld bij. Dat is ongeveer de boodschap die minister Wiebes krijgt op zijn vraag aan exploitant EPZ of een levensduurverlenging mogelijk is. Die vraag kwam naar aanleiding van een motie om de benodigde aanpassing van de kernenergiewet voor te bereiden waarmee levensduurverlenging van kerncentrale Borssele na 2033 mogelijk wordt gemaakt, als “de vergunninghouder dat technisch en bedrijfseconomisch haalbaar acht”. Dat laatste lijkt in elk geval al niet haalbaar. Lees verder
Tweede Kamer zwalkt: Nu mag Borssele weer langer openblijven
Heeft het jaar 2033 als sluitingsdatum van kerncentrale Borssele toch maar mooi tien jaar in de Kernenergiewet gestaan! In 2010 werd de Kernenergiewet nog gewijzigd opdat Borssele eind 2033 haar deuren zou sluiten. Gisteren stemde een Kamermeerderheid voor de CDA-VVD motie waarin de regering wordt gevraagd om 'voor te bereiden dat de levensduurverlenging van kerncentrale Borssele ná 2033 wettelijk mogelijk wordt'. Verrassend is vooral dat de ChristenUnie vòòr stemde. De Zeeuwse kerncentrale is nu al één van de oudste van Europa, in 2033 is ie zestig jaar oud. Maar goed, volgens staatssecretaris van Veldhoven is er vijf jaar nodig om de levensduur van Borssele opnieuw te verlengen. Dan heeft de Tweede Kamer sowieso nog tot 2025 om zich opnieuw te bedenken.
Nederland koerst af op internationale flater levensduurverlenging Borssele
Uit een brief van Staatssecretaris van Veldhoven blijkt dat haar ministerie grip heeft verloren op hoe fouten bij de levensduurverlenging van een kernreactor kunnen worden voorkomen. En dat terwijl de staatssecretaris eerder nog volhield dat de levensduurverlenging van kerncentrale Borssele tot 2033 volgens het boekje was verlopen. Afgelopen najaar zette ze een wijziging van de Kernenergiewet in gang om de procedure te verbeteren, maar in februari bleek dat die wijziging alleen niet volstaat. Nu schrijft de Staatssecretaris dat ze ook onderliggende kernenergie-regels aan gaat passen, maar dat ze nog altijd niet zeker weet of daarmee in de toekomst wel fouten zoals bij de levensduurverlenging van kerncentrale Borssele worden voorkomen. Hoe dan ook, ondertussen is het te laat om te voorkomen dat Nederland in oktober 2021 een internationale tik op de vingers krijgt, omdat inspraak en toegang tot milieu-informatie bij de levensduurverlenging van kernreactoren niet is gegarandeerd. Lees verder
Wij van de kerncentrale, willen de kerncentrale!
Je kon er op wachten, zeker nadat de VVD op werkbezoek was geweest vorige week: de roep om kerncentrale Borssele langer open te houden. Dhr. Wolters, directeur, wil het dolgraag. Verdienmodel, namelijk. Voor hem dan, niet voor de Zeeuwen die in de jaren zeventig en tachtig miljoenen (geschat wordt 30 miljoen gulden per jaar) meer voor hun elektriciteit moesten betalen om goedkope stroom aan aluminiumsmelter Pechiney te kunnen leveren. De kerncentrale waardoor gemeenten nu de keus hebben of het zwembad of de bibliotheek te sluiten, omdat PZEM vast zit aan een contract met EPZ, de exploitant van de kerncentrale, en alle te dure stroom moet afnemen. Alleen nog even die lastige wetgeving veranderen die zegt dat kerncentrale Borssele eind 2033 definitief dicht gaat... en het verder aanscherpen van veiligheidsregels stopzetten (grappig, de slogan van EPZ is 'voortdurend verbeteren' - tijd voor een nieuwe leus) ....., en, natuurlijk, een bak geld, en garanties, en de politiek dan buitenspel zetten, en....
Aanrijtijd politie cruciaal voor beveiliging kerncentrale
Hoewel er nog wel een aantal verbeterpunten zijn, is de minister van Justitie en Veiligheid tevreden over de beveiliging van Borssele en andere nucleaire inrichtingen. De aanrijtijd van de politie is hierbij van groot belang. Uit een recent overzicht van aanrijtijden blijkt dat, in de gemeente, Borssele de politie de norm van 15 minuten slechts in 66% van de gevallen haalt.
Lees verder
Kabinet: kernenergie nooit taboe geweest, wel te duur
Op antwoorden van de PVV stelt minister van Binnenlandse Zaken, ook namens de minister van EZK, dat kernenergie nooit is uitgesloten als onderdeel van de energiemix. In het Klimaatakkoord staat ook dat het elektriciteitssysteem op een aantal manieren met CO₂–vrije regelbare productie kan worden gevoed, waaronder kernenergie, aldus Ollongren. “De verschillende technologische oplossingen kennen echter verschillende realisatietermijnen, kosten, maatschappelijk draagvlak en andere karakteristieken waardoor ze in meer of mindere mate realistisch zijn voor de periode tot 2030.” Lees verder
Borssele, gebrek aan inspraak en een boze VN-brief
Afgelopen week meldde de ANVS aan het Zeeuwse PZC dat kerncentrale Borssele een geldige vergunning heeft en dus niet illegaal draait. De nucleaire toezichthouder reageert daarmee op een bericht in Business Insider Duitsland dat achttien kerncentrales in de Europese Unie niet beschikken over een geldige vergunning. Er is echter wel degelijk wat aan de hand met de vergunning van Borssele; de VN heeft zelfs een deadline gesteld: Vóór oktober 2020 moet Nederland maatregelen treffen om alsnog aan het Verdrag van Aarhus te voldoen. En de regering moet de VN over een maand al laten weten hoe ze dat gaat doen. Wel of niet illegaal, hoe zit het nu? Lees verder
Bedrijfsduurverlenging zonder inspraak mag niet. En Borssele?
Gisteren oordeelde het het Europese Hof van Justitie dat de kerncentrales Doel-1 en Doel-2 in België geen bedrijfsduurverlenging hadden mogen krijgen zonder een milieueffectprocedure met grensoverschrijdende inspraakmogelijkheden. Maar hoe zit het dan met kerncentrale Borssele? Die had toch ook een levensduurverlenging zonder inspraakprocedure? Het wachten lijkt op een lopende beroepsprocedure tegen de laatst afgegeven vergunning. Een terugblik op de pogingen van de afgelopen jaren om die inspraak via de rechter af te dwingen. Lees verder